KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Online retailbestedingen Nederlandse consument groeit met 6 procent
Distributie

Online retailbestedingen Nederlandse consument groeit met 6 procent

30 september 20244 Min leestijd
Online retailbestedingen Nederlandse consument groeit met 6 procent
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp
In het eerste half jaar van 2024 komen de online retail bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 17,5 miljard, 6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal geeft de Nederlandse consument bijna eenderde van al zijn retail bestedingen online uit. Qua aantallen daalt het aantal online aankopen in het eerste half jaar met 2% juist naar 173 miljoen. Er zijn dus minder transacties gedaan, maar er is wel meer geld uitgegeven. Met name voor Kleding, Telecom en Verzekeringen is het aandeel bestedingen via de smartphone gegroeid.
Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

Groei in online bestedingen vooral door toename diensten, daling aantal online aankopen door afname producten

De online aankoop van diensten blijft gestaag groeien. Online bestedingen aan diensten zijn in het eerste half jaar van 2024 met 13% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt vooral door de stijgende bestedingen aan online afgesloten verzekeringen (+27%), met name door zorg- en schadeverzekeringen.

Daarnaast valt de groei bij tickets voor Attracties & Evenementen op. De online uitgaven voor tickets in Frankrijk stegen 20%, en het aantal online aankopen steeg met 58%, wat waarschijnlijk te maken heeft met de Olympische Spelen.

Het aantal online aankopen van producten is met 4% gedaald, terwijl de online bestedingen aan producten weer een voorzichtige stijging laten zien (+1%). De daling van het aantal online aankopen wordt vooral veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, die beide met 11% zijn gedaald.

Aandeel online op totale retailbestedingen verschilt per categorie

Het online aandeel totale bestedingen en aankopen (ten opzichte van fysiek) blijft gelijk. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover: “Sinds de coronapandemie zien we dat de Nederlandse consument gewend is geraakt aan online winkelen, maar het verschilt per categorie of ze liever online kopen of liever naar de fysieke winkel gaan. Voornamelijk diensten worden online aangeschaft, bij producten ligt dat percentage lager. Het aandeel online bij producten wordt echter sterk beïnvloed door de categorie Food/Nearfood (o.a. supermarkten): slechts 8% van de uitgaven aan Food/Nearfood vindt online plaats. Dit haalt het gemiddelde percentage naar beneden. Zonder Food/Nearfood geeft de consument 37% van zijn retail bestedingen aan producten online uit.”

Buitenlandse aankopen groeien

De online cross-border bestedingen zijn in de eerste helft van 2024 met 16% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023 naar € 2,3 miljard. Het aantal online cross-border aankopen nam met 6% toe naar 20,3 miljoen. Buiten Nederland wordt er vooral bij Chinese webshops online gewinkeld: in de eerste helft van 2024 werden daar 6 miljoen aankopen gedaan. Per aankoop in China wordt er gemiddeld €41 uitgegeven. Dat is een stuk minder dan voor aankopen in Nederland (€ 101) of in andere landen (bijvoorbeeld Duitsland: € 110). Marlene ten Ham: “We zien al langer een stijging in online aankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook, van 16% meer online aankopen in het eerste half jaar van 2023 (t.o.v. HY1 2022), naar 68% meer aankopen in het eerste half jaar van 2024 (t.o.v. HY1 2023). Vooral aankopen in de categorieën DIY & Tuin, Kleding en Home & Living zijn populair bij Chinese webshops.”

Smartphone vaker gebruikt voor hogere aankoopbedragen, iDEAL groeit door

De toename van het aantal online aankopen met de smartphone lijkt af te vlakken. Het aandeel online bestedingen via smartphones neemt wel toe: van 25% naar 28%. Dit betekent dat consumenten hogere aankoopbedragen via hun smartphone afrekenen. Met name voor Kleding, Telecom en Verzekeringen is het aandeel bestedingen via de smartphone gegroeid. Het aantal aankopen met iDEAL stijgt licht, vooral ten koste van creditcard.
Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelFUJIFILM start Circular Manufacturing Center voor tonercartridges
Volgende artikel Ahrend opent volledig geautomatiseerde productiefaciliteit in Praag

Gerelateerde berichten

Wisseling van de wacht bij Bruna De Weide in Hoogeveen

Bruna De Weide in Hoogeveen krijgt nieuwe eigenaar

Wolfslag sluit winkel

Wolfslag sluit winkel in Leidse Breestraat na 95 jaar

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

okt 7
16:00 - 21:30

BOP Awards uitreiking

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!