KBM
  • Home
  • Supplies
  • Office Magazine
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards 2022 – KBM
    • Alle events
  • KBM
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • Supplies
  • Office Magazine
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards 2022 – KBM
    • Alle events
  • KBM
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Operationele winst kantoorinrichter Ahrend groeit 61% in 2021
Achtergrond

Operationele winst kantoorinrichter Ahrend groeit 61% in 2021

25 mei 20226 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Koninklijke Ahrend presenteert aanzienlijk betere resultaten over 2021 dan in 2020, het eerste jaar van de Coronapandemie. De omzetgroei werd gedreven door het volledig nieuwe thuiswerksegment en een sterke verschuiving naar behoefte aan video-overlegruimtes nu werknemers weer in grote getale teruggaan naar kantoor in combinatie met thuiswerken. Zowel omzet (€284,6m; +6,6%), bruto marge (+7.7%) als operationele winst (€17,5m; +60,9%) namen toe. Ook het orderboek per eind 2021 was met €274m beter gevuld en steeg ruim 28%, vooral in de tweede helft van het jaar.

Topman Eugène Sterken is tevreden met het resultaat van de groep en de groei ten opzichte van 2020, hoewel nog niet op het pre-Corona niveau van 2019 (omzet 2019: €347m). Het verdere herstel is vooral gefundeerd op de snelle omschakeling in 2020 en 2021 naar een meer flexibele productie om zo aan de grote vraag naar thuiswerkplekken te kunnen voldoen en de ontwikkeling van nieuwe productlijnen zoals kleine verplaatsbare en akoestische ruimtes die eenvoudig in de open kantooromgeving worden geplaatst waardoor video-overleg ook op kantoor ongestoord mogelijk is. Deze laatste faciliteren de herinrichting van (hybride) kantoren nu de terugkeer van medewerkers naar kantoor weer vol op gang komt. Inmiddels betreft zo’n 20% van de nieuwe aanvragen oplossingen voor video-overlegruimtes.

Sterken: “We waren nog voordat Corona zich liet gelden strategisch goed voorgesorteerd op de belangrijkste arbeidsmarkttrends en technologieontwikkelingen. Door daarbij zeer tijdig te anticiperen op de marktveranderingen en marktbehoeftes die zich vanaf maart 2020 aandienden, hebben we met de juiste focus en prioriteiten geïnvesteerd in nieuwe werkplekoplossingen en grote stappen gezet naar diverse circulaire proposities en businessmodellen. Onze thuiswerkpropositie en video-overlegruimtes lijken de juiste basis voor het hybride werken en drijvende krachten achter onze waarde propositie aan klanten. We verwachten dat dit extra groei kan opleveren naarmate bedrijven hun werkomgevingen blijven aanpassen en toegroeien naar een volwassen en uitgebalanceerde vorm van hybride werken.”

De omzet in West-Europa (buiten NL) steeg 22%, met name in het Verenigd Koningrijk en door de opbouw van activiteiten in Frankrijk. In Oost-Europa nam de omzet af met 8% door de relatief strenge lockdowns die de terugkeer naar kantoor vertraagden.

De bouw van de nieuwe volautomatische houtverwerkingsfabriek in Praag verloopt volgens plan en ook de integratie van de Nederlandse fabrieken in Culemborg en St. Oedenrode is inmiddels afgerond.  Het aantal medewerkers bij Ahrend bedroeg eind 2021 in totaal 1.387 FTE.

Toelichting ontwikkelingen (2021/2022)

Hoofdpunten:

  • 6% omzetstijging naar €284,6m (2020: €268,5m)
  • Verbetering brutomarge (+7,7%) door verkoop van meer eigen merkproducten
  • Inrichting thuiswerkplekken goed voor €32m omzet (2020: €4m)
  • Orderportefeuille eind 2021 was met 28% hoger dan in 2020
  • Operationeel resultaat (EBITDA genormaliseerd) €17,5m/6,1% (2020: 10,9m/4%)
  • Aantal FTE medewerkers: 1387 (2020: 1463)

Thuiswerken

De trend naar hybride werken zet door. In 2021 betekende dit dat klanten vooral investeerden in thuiswerkplekken. Deze markt heeft zich in twee jaar tijd heel snel ontwikkeld: van puur productaanbod (bureau + stoel – red.) naar een volledig geïntegreerde dienstverlening. Werkgevers sorteren voor op een toekomst waarin thuiswerken een vast onderdeel blijft en willen medewerkers meer flexibiliteit geven, zo benadrukt Ahrend CEO Sterken. “Om niet alleen de eerste inrichting te verzorgen maar ook de volledige dienstverlening rondom personeelsverloop (terugname en herplaatsing) te coördineren, heeft Ahrend volledig geïntegreerde digitale oplossingen geïntroduceerd.”

De omzet met thuiswerkplekken kwam in 2021 met €32m iets hoger uit dan eerdere ramingen (+10%).

Terug naar kantoor

In het eerste kwartaal van 2022 verschuift de aandacht inmiddels naar een terugkeer naar kantoor. Trends blijven erop wijzen dat bedrijven investeren in het creëren van hoogwaardige kantoorinrichting die voorzien in een rijke variëteit aan werkbehoeftes van medewerkers die naar kantoor komen, van geconcentreerd werken, (video-)overleg tot samenwerkingsvormen zoals brainstormsessies en projectmeetings. “Bedrijven wenden zich nu weer tot Ahrend om te helpen bij het doorvoeren van verbeteringen in werkomgevingen als antwoord op de veranderende behoeftes van werknemers als ze op kantoor zijn en die zijn gericht op hun welzijn en de productiviteit van hun activiteiten. Naarmate de lockdowns langer duurden, realiseerden bedrijven steeds meer dat het kantoor, naast spil in de bedrijfscultuur, ook aanjager is van innovatie en creativiteit die onder druk zijn komen te staan, zo horen wij van veel van onze klanten”, aldus Sterken.

Door de transitie van een kantoorinrichter naar een werkinrichter, kan Ahrend klanten volledig ontzorgen en flexibel bedienen. “Voor welk kantoorwerkmodel klanten ook kiezen, er is namelijk geen one-size fits all. Dat varieert van iedereen op kantoor tot iedereen volledig op afstand, waarbij de meeste bedrijven op weg zijn naar hybride werkregelingen. En omdat deze complex zijn, evolueren de meeste bedrijven in hun aanpak en zullen ook de werkplekinrichtingen mee veranderen. Voor deze ontwikkeling biedt Ahrend ‘Furniture as a Service’ waardoor de inrichting op een flexibele manier kan “mee-ademen” met die veranderingen. Heb je op een gegeven moment minder werkplekken en video-overlegruimtes nodig, dan nemen wij deze net zo makkelijk terug.”

Videobellen maakt hybride werken efficiënt

Nu de aandacht zich weer richt op een terugkeer naar kantoor is de behoefte aan het creëren van meer individuele privacy en rust ook enorm toegenomen. Sterken: “Tijdens de Corona-periode zijn we allemaal gewend geraakt aan video-overleg en de enorme voordelen die dit met zich meebrengt.  Video-overleg is één van de belangrijkste zaken die efficiënt hybride werken mogelijk heeft gemaakt. Bedrijven zien zo ook mogelijkheden om de CO2 uitstoot verder terug te dringen én blijvend te sparen op reiskosten.

Doordat niet iedereen meer dagelijks op kantoor is vervangt video-overleg voor een groot deel fysiek overleg en daarmee de werkplekindeling. Sterken: “Dat is iets wat we ons in het begin nog niet zo realiseerden, maar werknemers willen niet, zo blijkt, aan een bureau-unit zitten tegenover een of meerdere collega’s die een groot deel van de dag aan het videobellen zijn, en andersom wil je rustig kunnen videobellen. Dat inzicht heeft onze productontwikkelaars geprikkeld om comfortabele video-overleg ruimtes te ontwerpen die in de open ruimte kunnen worden geplaatst en waarin je alleen of met meerdere collega’s in alle rust kunt werken, zonder dat je daarvoor grote vergaderruimtes hoeft te gebruiken. Bij de bedrijven waar medewerkers een of meerdere dagen blijvend thuiswerken, zien we het aantal concentratie werkplekken op het kantoor afnemen, ten gunste van een divers aanbod aan overlegmogelijkheden en worden er tot wel voor een op de zes medewerkers video-overlegruimtes ingezet.”

In 2021 warende (video)overleg producten en oplossingen goed voor een 5% aandeel in de omzet. Inmiddels vertegenwoordigt het segment zo’n 20% van de nieuwe aanvragen.

Levertijden en prijsontwikkelingen

Ook Ahrend werd in 2021 geconfronteerd met verstoringen in de toeleveringsketen en een minder goede beschikbaarheid van bepaalde grondstoffen en inherente prijsstijgingen. De verstoringen zijn mede een verklaring voor de hogere orderportefeuille aan het einde van 2021. Zonder deze verstoringen die leidden tot langere levertijden, had de omzet volgens Sterken nog hoger kunnen uitvallen.

De oorlog in Oekraïne heeft de prijzen van energie, transport en grondstoffen (met name metaal en hout) verder opgedreven. Hierdoor zal naar verwachting de druk op levertijden en prijzen aanhouden.

Vorige artikelStijgende grondstofprijzen: Enveloppen weer fors duurder
Volgende artikel PostNL pilot opent logistieke hub kantoorartikelen in Leeuwarden

Gerelateerde berichten

Barco haalt bakzeil in octrooi-zaak Clickshare

Zevende editie van Insights-X, de vakbeurs voor papier, kantoorbenodigdheden en schrijfwaren, met een beursconcept op maat

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2022 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.