Oprichter van Audax, Jacques de Leeuw, is afgelopen dinsdag op 87-jarige leeftijd overleden. De Leeuw is de oprichter van mediaconcern Audax, het moederbedrijf van onder meer AKO, Bruna en Marskramer.
“Met het overlijden van “Meneer de Leeuw”, zoals hij binnen onze organisatie beter bekend staat, is een groot mens heen gegaan en wij zijn dan ook diep getroffen door dit verlies”, zo stelt Audax.
De Leeuw heeft Audax in 1958 opgericht en onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot een concern met meer dan 1.300 medewerkers en een omzet van ruim 250 miljoen euro. Oorspronkelijk was het vooral een mediabedrijf, maar in de laatste jaren werden steeds meer retailactiviteiten toegevoegd. Zo is het bedrijf sinds 2019 eigenaar van boekwinkelketen Bruna en werd in datzelfde jaar Marskramer overgenomen van de Blokker-familie. Een jaar eerder kocht Audax al The Read Shop. De AKO-formule viel al veel langer onder Audax.
Familiebedrijf
Het familiebedrijf Audax is al bijna 75 jaar dienstbaar aan uitgevers. Anno 2020 helpt het tevens fabrikanten, groothandels en importeurs van alledaagse artikelen met research, logistiek en distributie. Audax is voor de producent van alledaagse artikelen – van huishoudproducten tot tijdschriften – de slimme snelweg naar de consument via verkooppunten, distributiepunten én media – en weet waar in Nederland en België een product de grootste kans van slagen heeft. Zowel fysiek als online.
Logistieke retailer
Audax levert bijna dagelijks aan ruim 170 eigen winkelpunten, 880 franchisewinkels en in totaal 5.400 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De winkelpunten van Audax zijn onder andere AKO, Bruna, The Read Shop, Marskramer, Plantage, Toys2Play, Schiphol, treinstations en de boekenwinkels van de Bijenkorf.
Eigen mediaportfolio
Ook via de post weet Audax de consument te bereiken; met een eigen mediaportfolio van 11 titels (waaronder Weekend, Vriendin en Santé) goed voor ruim 3 miljoen lezers per maand in Nederland en België. Dit zijn ideale podia (zowel online als offline) om de gemaksproducten onder de aandacht te brengen. Door deze sandwichformule voor zakelijke klanten brengt Audax – met bijna 1.300 fte, werkzaam in de hele keten – alle voorwaarden om duurzaam te kunnen verkopen bij elkaar.
De Leeuw is verder bekend van de introductie van de leesmap. Hij ging in 2001 met pensioen, maar bleef als grootaandeelhouder betrokken bij het bedrijf. “Het Audax zoals wij dat vandaag de dag kennen, dankt haar bestaan aan zijn (sterke ondernemersgeest en de zo kenmerkende creativiteit, durf en onafhankelijkheid die nog altijd diep in onze organisatie verankerd liggen”, schrijft Audax op zijn website.
Hubert, de zoon van Jacques, staat sinds vorig jaar aan het roer van Audax. Hij heeft het stokje overgenomen van Casper de Nooijer.