KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»Optie1: ‘De klant heeft het liefst dat het toestel binnen vijf minuten weer klaar is’
Meest gelezen nieuws

Optie1: ‘De klant heeft het liefst dat het toestel binnen vijf minuten weer klaar is’

5 december 20184 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Optie1 is een retailketen die zich door het hele land bevindt, vooral in kleinere gemeenten en randgebieden van de grote steden. Connexie spreekt Fabian de Buck, Senior Regiomanager van Optie1, over de trends en de toekomst op het gebied van repair.

Wat doet Optie1 precies op het gebied van repair?
“Vanuit ons kantoor in Breukelen ondersteunen we de reparaties van smartphones op verschillende gebieden. Wij zijn bijvoorbeeld lid van UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. Daarmee hebben we een bepaalde kwaliteitsstandaard en dit geeft de klant vertrouwen. Daarnaast is een aantal winkels gecertificeerd door UNETO-VNI, dat wil zeggen dat deze winkels eens in de twee jaar een onafhankelijke kwaliteitscontrole krijgen. Hierdoor weet de consument dat er goed omgegaan wordt met zijn smartphone en dat men kwalitatief goede reparatie-onderdelen gebruikt. Dit is nog niet bij alle winkels het geval, maar daar streven we wel naar dit jaar.”

Welke trends zien jullie?
“De klant heeft het liefst dat het toestel binnen vijf minuten weer klaar is. Een uur wachten kan ook nog wel, maar langer liever niet. Snelle handelingen, daar is veel behoefte aan. Ook wil de klant het toestel niet meer achterlaten in de winkel of dat een winkelier achterin een vaag hokje aan de telefoon sleutelt. De klant wil zien wat er met een toestel gebeurt. Een smartphone is zeer waardevol, want je kunt er tegenwoordig veel meer mee dan alleen bellen. Denk aan het beheren van je financiën. Dus klanten willen niet langer dan een uur zonder hun toestel.”

Is dat dan ook waarom er toekomst is voor winkels?
“Dat is inderdaad één van de redenen, het opsturen van een apparaat is verleden tijd. Daar heeft een klant geen zin in, want dat duurt gewoon te lang. Vroeger, toen je een toestel ter reparatie moest opsturen, was je ‘m tien werkdagen kwijt. Daar willen mensen gewoon niet op wachten. Daarom is er zeker nog ruimte voor winkels. Wij zijn de lokale expert van het dorp of de stad waar onze winkel gevestigd is. Klanten komen bij ons graag langs voor vragen en persoonlijke hulp. Dat kan alleen in een winkel.”

Is het zo dat mensen tegenwoordig hun toestel sneller laten repareren?
“Er zijn natuurlijk verschillende doelgroepen, maar je ziet zeker dat er sneller wordt gerepareerd. Er zijn winkels waar repair belangrijker is dan de verkoop van toestellen en abonnementen. Veel mensen kiezen ervoor om hun apparaat te laten maken, omdat een nieuwe zo kostbaar is. Mensen repareren dus sneller dan dat ze een toestel vervangen.”

Hoe zit het met de verhouding repair en retail?
“Dat verschilt per winkel. Voorheen zag je eens in de twee jaar een klant, op het moment dat diegene zijn abonnement weer mocht verlengen. Maar nu zie je de klant veel vaker, door bijvoorbeeld reparaties of onderhoud. De consument komt vaker in onze winkels en dat levert persoonlijk contact op. Dat is super belangrijk voor ons. Het opbouwen van een goede relatie met een klant duurt misschien wat langer, maar is veel waardevoller dan eenmalig contact.”

Hoe ziet de toekomst eruit?
“Ik denk dat er op repair-gebied veel meer concurrentie komt, vooral door cowboys. Hiervan distantiëren wij ons en dat willen we ook blijven doen. Wij willen zorgen dat de markt volwassener wordt, ook op het gebied van onderdelen. Je ziet dat een reparatie goedkoop is, maar dan is de kwaliteit vaak ondermaats. Leg je zo’n goedkope display naast een duurdere, zie je duidelijk verschil in kwaliteit. Daarin moet deze markt nog groeien. Er komt meer concurrentie, maar dus niet per se betere. Ook gaat er een verschuiving ontstaan naar andere productgroepen. Wat mij betreft is het ook het jaar van smarthome en de producten die daarbij horen zijn soms ook aan reparatie toe. Ook daarin zullen we ons gaan verbreden. Hoe wij ons daarin gaan positioneren? Uiteindelijk onderscheiden we ons door kwaliteit en persoonlijke aandacht, dat is het belangrijkst.”

Dit artikel komt uit de geprinte versie van Connexie. Je leest deze volledige uitgave hier online.

Vorige artikelVodafoneZiggo stelt gigabitnetwerk in 2020 beschikbaar in Utrecht
Volgende artikel Partners van dean one krijgen met Mobile Wholesale unieke toegang tot @Work-portfolio T-Mobile

Gerelateerde berichten

jaar in cijfers

2022: een jaar in cijfers

Ronald Kahn voor web

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!