KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Duurzaam»Belgische papierindustrie komt in actie tegen misleidende milieu-argumenten
Duurzaam

Belgische papierindustrie komt in actie tegen misleidende milieu-argumenten

28 juni 20244 Min leestijd
Hoofdkantoor Inapa gaat ook surseance traject in
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Ondanks merkbare verbeteringen in het beeld dat consumenten hebben van de milieu-impact van papier, toont recent onderzoek* van de Belgische organisatie Papier.be, in samenwerking met haar internationaal actieve evenknie Two Sides, aan dat er dringend meer inspanningen nodig zijn om consumenten correct te informeren over de duurzaamheid van papierproducten. De papierindustrie is immers vaak het slachtoffer van misleidende tot zelfs valse informatie over de duurzaamheid van papier versus digitaal. Papier.be, dat de papierketen in ons land verenigt, waarschuwt voor dergelijke praktijken, die een voedingsbodem zijn voor greenwashing (bekijk de video). De organisatie onderneemt ook stappen bij verschillende bedrijven en organisaties die misleidende en ongefundeerde milieuargumenten tegen papier blijven gebruiken in hun communicatie. ​ ​

Alhoewel het onderzoek wijst op een lichte verbetering van het milieu-imago van papier tegenover twee jaar geleden, blijft de industrie kampen met vooroordelen die gevoed worden door misleidende informatie. Ongefundeerde marketingclaims zoals “print mij niet, spaar een boom” worden immers nog steeds regelmatig gebruikt om consumenten te overtuigen om voor een digitaal alternatief te kiezen.

Maar net zoals papier heeft digitale communicatie ook een impact op het milieu. De digitale industrie alleen al is verantwoordelijk voor 5 tot 9% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik, wat overeenstemt met meer dan 2% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Als hier niets aan gedaan wordt, kan dit cijfer tegen 2040 stijgen tot 14% van de broeikasgassen (1). Omgekeerd stoot de print- en papiersector in Europa slechts 0,8% van de industriële broeikasgassen uit, waarmee het een van de laagste uitstoters in het industriële landschap is (2).

Meer dan de helft van de consumenten (63%) doorprikt dan ook de milieuclaims waarbij papier de kop van jut is en vindt ze misleidend en vooral gedreven door kostenbesparing. Bovendien geven ruim 2 op 3 consumenten (79%) aan dat ze liever het recht hebben om zelf te kiezen hoe ze hun bepaalde documenten ontvangen, dan dat ze gedwongen worden om digitale opties te kiezen.

Firmin François, voorzitter van Papier.be, zegt: “Om misleidende informatie en greenwashingpraktijken tegen papier aan te pakken, gaat Papier.be de confrontatie aan met bedrijven en organisaties die ongefundeerde beweringen doen. We dringen er bij hen op aan om hun beweringen te staven met feiten en cijfers of om helemaal te stoppen met dergelijke communicatie. Als reactie op de ongebreidelde verspreiding van valse informatie over de milieu-impact van papier, lanceren we ook een video om consumenten te waarschuwen claims kritisch te beoordelen en accurate informatie te zoeken. Dit kan onder meer op onze website www.papier.be.”

Meer bos in Europa

Het meest voorkomende argument tegen papier is het verdwijnen van bossen door het gebruik van hout als grondstof voor de papierproductie. Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de bevraagden gelooft dat de Europese bossen krimpen.

In realiteit groeiden de Europese bossen tussen 2005 en 2020 met 58.390 km² (3). Dat is een oppervlakte groter dan Zwitserland. Dit is te danken aan bebossing door het planten en van bomen op land dat voorheen niet bebost was en de natuurlijke uitbreiding van bossen in niet bewoonde gebieden.

De enquête toont enige vooruitgang in de positieve perceptie van papier. Maar ze benadrukt vooral het belang van investeringen in het informeren van consumenten over de duurzame karakter van de papierproducten. De papierketen ondersteunt immers de groei van duurzaam beheerde Europese bossen en het verantwoord gebruik van resthout uit bossen en zagerijen. Bovendien bedraagt het Europese recyclingpercentage 71,4%(4), waardoor de papierindustrie een belangrijke speler en pionier is in de circulaire economie.

“Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de kennis van de consumenten over de milieu-impact van papier ontoereikend en zelfs niet correct is. Zo weet amper 10% van de ondervraagde consumenten dat Europese bossen groeien in oppervlakte. Slechts 26% begrijpt dat de recyclagegraad van papier in Europa meer dan 60%. Bijna 4 op 10 respondenten (38%) geloven dat papier en papierverpakkingen slecht zijn voor het milieu en de helft is van mening dat digitale communicatie milieuvriendelijker is dan gedrukte. Deze cijfers stellen de papierketen voor grote uitdagingen. Het is daarom noodzakelijk dat we consumenten nog meer informeren met feitelijke en onderbouwde informatie over de duurzame relatie tussen papier en milieu en tegelijk misleidende communicatie en greenwashing praktijken blijven bestrijden”, besluit Firmin François.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelMulto over van T3L group/Jalema naar Kangaro-KTC
Volgende artikel Philips en Sembly AI bieden nieuwe audiorecorders AI-vergaderoplossing

Gerelateerde berichten

HERMA

Eerste EcoVadis gouden medaille voor HERMA

Caroline Elisseche

Caroline Elisseche nieuwe Group CSR & Sustainable Development Director bij RAJA

KBM Magazine
KBM 2025-04
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

okt 16
Gehele dag

Officers World – Padel Event

okt 28
16:00 - 21:30

BOP Awards uitreiking

nov 5
5 november - 6 november

Workspace design show Amsterdam

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!