Het is een jaar geleden dat PBS Benelux werd overgenomen door het Oostenrijkse PBS. Die stap heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Algemeen directeur Erwin Snoeker blikt terug en vooruit, en maakt duidelijk waarom hij blij is met “het beste van twee werelden”.
Toen we Snoeker destijds spraken, een dag nadat de deal was afgerond, troffen we een opgetogen directeur. Hij maakte een fraaie vergelijking, met in de hoofdrollen een kat en een leeuw. “Dit biedt het beste van twee werelden; het is voor ons de best mogelijke uitkomst met het oog op de toekomst”, stelde hij. “Onder de vlag van PBS willen we doorgroeien. De brave huiskat wordt een brullende leeuw.”
‘Brullende leeuw’ zet in op groei en overnames
Interaction en Q-Connect
Twaalf maanden na dato treffen we opnieuw een optimistisch gestemde Snoeker. Logische eerste vraag: hoe is het nu met de leeuw? “Die brult voorzichtig”, luidt het gevatte antwoord. “We maken deel uit van een organisatie met een jaaromzet van (afgerond) 500 miljoen euro, dat biedt enorm veel power. Groei (en het overnemen van bedrijven) zit in het dna van PBS. Op dit moment zijn we vanuit de holding in Europa bezig met diverse overnametrajecten. Ik kan daar nu helaas nog niks over zeggen, maar zeer binnenkort komen we met groot nieuws.”
De algemeen directeur blikt tevreden terug op ‘een jaar PBS’. “2025 is best een lastig jaar, dat hadden we niet zo voorzien. Het is geen geheim dat het in de handel wat minder gaat. Ik zie dat ook bij collega’s. Met name bedrijfsmatige dealers hebben het moeilijk – en het is niet goed uit te leggen hoe dat nou komt. Anderzijds biedt het ook kansen. Doordat we onderdeel zijn van PBS zijn we lid van Interaction, de inkoopgroep die op Europees niveau gezamenlijk inkoopt en het eigen merk Q-Connect voert: een stevig merk, dat we volop aan het positioneren zijn. Dat geldt ook voor Donau, dat onder andere facility management-achtige artikelen levert. Denk aan koffie, trolleys, schoonmaakmiddelen, wc-papier enzovoort. Laten we eerlijk zijn, producten als ordners en schrijfblokken hebben hun toptijden wel gehad. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn kinderen: die gebruiken zulke producten niet meer. Je zal als leverancier moeten meebewegen met de markt.”
Leren van elkaar
Meebewegen, dat doen ze bij PBS Benelux volop. “We zijn zoals gezegd hartstikke blij met PBS. Eigenlijk is voor ons 95% hetzelfde gebleven. We mogen onze eigen koers varen, onder de vlag van een krachtig moederbedrijf. Ik heb veel contact met andere PBS-landen, ik ben daar ook geweest om te kijken: wat doen ze daar beter dan wij en vice versa. Dat is ontzettend leerzaam. Wij kunnen van hen leren, zij van ons. Om een voorbeeld te geven: in Italië hebben ze een Q-Connect display en promotiemateriaal ontwikkeld. Wij hadden dat niet, nu wel. Andersom zijn wij verder in data, PBS Benelux loopt voorop met e-commerce.”
Hij vat de afgelopen periode kernachtig samen. “De brave huiskat is volwassen geworden. We zijn tevreden, ondanks wat tegenwind hier en daar. De toekomst zien we dan ook met veel vertrouwen tegemoet. Straks – ik zei het al – hebben we groot nieuws te melden en dat maakt ons alleen maar sterker.” Zijn eigen rol is nauwelijks veranderd, stelt hij. “Het is mooi om binnen het dynamische PBS bezig te zijn. Uitdagend, maar positief.”
Pro-actief
Als we vragen hoe hij de rol van de kantoorvakhandel ziet, zegt Snoeker: “Via onder andere Calipage (internationaal netwerk van zelfstandige dealers met meer dan 25.000 online kantoorartikelen, red.) willen we communiceren met de eindgebruiker. Ik vind dat onze markt best wat meer eindgebruikergericht mag denken. Wat de vakhandel betreft: een ondernemer die pro-actief is, heeft toegevoegde waarde. Het is een open deur, maar je moet proberen je klanten aan je te binden. Met service, advies, klantvriendelijkheid, noem maar op. Dan heb je toekomst.”
Hij geeft een paar voorbeelden uit andere branches, die prachtig illustreren wat hij bedoelt. “Ik woon in Hoogeveen, maar ik rij voor onderhoud van mijn auto naar Emmen, dertig kilometer verderop, omdat daar een dealer zit die in mijn ogen service biedt. Ik krijg er een kop koffie, hij maakt een praatje, levert andere extra’s; het lijken hele simpele dingen, maar het werkt. Ander voorbeeld. Ken je dat verhaal van de Hema en die fietsband, van spreker en auteur Jos Burgers? Een klant komt bij de Hema met een kapotte fietsband. De medewerker hoort hem aan en zegt: we hebben helaas geen nieuwe band op voorraad maar als u morgen om twaalf uur terugkomt, ligt-ie voor u klaar. De klant is eerst wat gepikeerd, maar komt de volgende dag terug en verontschuldigt zich. Hij had de band niet bij de Hema gekocht, maar bij Lidl. Waarop de Hema-medewerker antwoordt: ‘Dat wist ik al, dus ik ben naar de plaatselijke Lidl gegaan en heb er daar eentje gehaald. Ik wilde geen nee verkopen.’”
Over PBS
De geschiedenis van PBS Holding AG gaat terug tot 1788 (!) toen het bedrijf startte als bescheiden drukkerij. Inmiddels is het uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de markt voor kantoorbenodigdheden, met zo’n 1.400 medewerkers in acht Europese landen en meerdere distributiecentra. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Oostenrijkse Wels. PBS richt zich op het snel en eenvoudig toegankelijk maken van een breed assortiment kantoorbenodigdheden via diverse kanalen, waarbij de focus ligt op lokale klantnabijheid en centrale efficiëntie. Het bedrijf heeft ruim 200.000 klanten. De overname van PBS Benelux sloot naadloos aan bij de groeiplannen van de onderneming, stelde CEO Richard Scharmann een jaar geleden.
Erwin Snoeker omschrijft de cultuur van PBS zo: “Degelijk, betrouwbaar, down to earth en begripvol.” Bij PBS Benelux werken 75 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Belgische Deinze. De dagelijkse leiding is in handen van Snoeker (algemeen directeur), directeur Inkoop en Logistiek Robbie Vermeulen en financieel directeur Miguel Haelvoet.


