Koffiebranderij Peeze start samen met Koninklijke Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant een praktijktest met herbruikbare koffieverpakkingen: een afwasbare verpakking die na reiniging opnieuw ingezet kan worden.
Licht, lucht en vocht kunnen de versheid van koffie negatief beïnvloeden. Koffie wordt daarom vaak verpakt in folieverpakkingen die de bonen tegen deze elementen beschermt. Maar het is onder meer deze bescherming die de folie slecht recyclebaar maakt. Gekeken naar de ruim 700 miljard kopjes koffie die jaarlijks wereldwijd gedronken worden, zorgt dit voor veel verpakkingsafval.
In hun missie om koffie afvalvrij te maken, deed de Arnhemse koffiebranderij Peeze onderzoek naar de inzet van herbruikbare koffieverpakkingen voor de zakelijke markt. Hieruit blijkt dat zo’n afwasbare verpakking na ongeveer 10 keer gebruik duurzamer is dan een traditionele folieverpakking, inclusief retourtransport en het wassen.
Een overstap naar een afwasbare verpakking heeft veel voeten in de aarde. “Met oog op onder andere handling, wasbaarheid, duurzaamheid en versheid hebben we een hele bewuste keuze gemaakt voor de huidige emmer. In theorie komt deze als beste uit de bus. Nu testen we graag hoe zo’n verpakking in praktijk werkt en welke aanpassingen nodig zijn voor eventuele verdere opschaling”, vertelt Algemeen Directeur van Peeze, Myriam Lufting.
Donderdag 9 maart kreeg Marco Peelen, Assistent Horecamanager van Burgers’ Zoo, de eerste emmer overhandigd door Myriam Lufting. Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant zijn de twee locaties die de nieuwe verpakkingen gedurende 3 maanden gaan testen. De resultaten van de pilot worden medio juni gedeeld op www.peeze.nl.