Roderik Mos (42) werd afgelopen najaar tijden de Benelux Office Products Awards 2024 uitgeroepen tot Personality of the Year. De jury prees zijn onvermoeibare, inspirerende inzet om zijn familiebedrijf Dataflex omhoog te stuwen in de vaart der volkeren met de focus op innovatie, duurzaamheid en mvo. Maar ook buiten zijn onderneming heeft de managing director zijn waarde bewezen als jarenlang bestuurslid van de Vereniging voor Inrichtings Professionals (VIP), waarvan de laatste vier jaar als voorzitter. Het verhaal van een ambitieuze jonge ondernemer die niet op een voetstuk plaatsneemt.
Hoewel Roderik Mos het gezicht van Dataflex (producent van ergonomische werkplek-accessoires) is, treedt hij niet vaak naar voren als uithangbord.
“Eigenlijk voelde ik me altijd comfortabel om op de achtergrond te opereren”, begint Roderik Mos. “In de tijd als bestuurslid en voorzitter van de VIP heb ik gemerkt dat ik het toch leuk vond om socialer in de markt te opereren, maar het verraste mij dat het meer wordt gewaardeerd dan ik zelf verwachtte. Dat heb ik altijd onderschat. Ik merk wel dat ik in mijn functie meer voor elkaar krijg voor de onderneming, wanneer ik ook betrokken word bij bijvoorbeeld een offerte of project. Daar zie nu het belang zeker meer van in.”
Meer voor elkaar
Mos staat dan wel aan het hoofd van Dataflex, maar hecht niet veel belang aan titels en functies. “We hebben een platte organisatie en zijn bijzonder informeel, iedereen kan bij elkaar binnenlopen. “
Toen Mos begon bij Dataflex en nog met zijn vader Bart werkte, waren er ruim twintig mensen werkzaam bij Dataflex. Inmiddels is dat aantal meer dan verdubbeld. “Als je dan dezelfde bedrijfscultuur voortzet, dan betekent het dat het moeilijker wordt om elk personeelslid evenveel aandacht te geven. Gelukkig heb je ook mensen in dienst die bepaalde zaken beter doen dan ik, maar die moeten eveneens worden aangestuurd. De groei van de onderneming geeft altijd extra uitdagingen.”
Dataflex heeft een team van drie medewerkers dat continu bezig is met R&D. Mos helpt hier graag mee. “Ik kan niet 3D tekenen, maar heb vooral creatieve ideeën over hoe iets kan werken, waarvan ik bijvoorbeeld een eenvoudige schets maak. Als dat dan blijkt te werken haal ik daar veel voldoening uit.”
Teambuilding
Een belangrijke taak voor Mos is teambuilding. “Ik hecht er veel waarde aan om de juiste mensen op de juiste plek te hebben, zodat ze in hun kracht kunnen functioneren. Maar kan ook echt een control freak zijn als dingen niet lopen zoals ik dat graag zou willen. Als er écht bedrijfsbrede transitieprocessen zijn, neem ik graag de lead. Eigenlijk heb ik een helikopterview over de organisatie, maar zoom even snel ook in als dat nodig is.”
In dit verband kijkt hij ook vooruit met Dataflex. “Ik heb vooral wilde plannen”, lacht Mos. “Maar voor de korte termijn zijn we bezig met de interne organisatie naar buiten te richten. We ontwikkelen momenteel tools en verkoopmiddelen waarmee we klanten beter kunnen ondersteunen. We zijn sterk aan het inzetten op een meer geautomatiseerde organisatie, dus meer data-driven en met gebruik van AI-tools die we zelf willen ontwikkelen. Zodoende wordt onze organisatie efficiënter richting de klant, waardoor we met dezelfde manpower zaken kunnen doen waar we goed in zijn én leuk vinden. Dit is een van de speerpunten voor de komende tijd.”
Zakendoen tegenwoordig complexer
Alleen al de Europese regelgeving rondom duurzaamheid, verpakking etc. slokt veel tijd op van de organisatie. Kijk bijvoorbeeld naar CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).
Mos: “Dit is een gegeven; je hebt er mee te dealen. Wij willen het echter wel altijd goed doen, wat ik overigens erg belangrijk vind.
Geen halve maatregelen. Deze en vele andere ontwikkelingen maakt het zakendoen ingewikkelder dan voorheen. Destijds ging je met het product onder de arm naar de klant en je sloot wel of niet een deal. Nu komt er, behalve nieuwe regelgeving, ook veel de online presence en concurrentie bij.”
Hij vervolgt: “Het lukt ons heel goed om er doorheen te komen, maar het vergt meer inspanning dan pakweg tien jaar geleden. Bovendien kan ik in vergelijking met onze concullega’s goed uitleggen wat de toegevoegde waarde van Dataflex is. Je hebt een product dat in Nederland is ontworpen, waarvan de CO2 van de productie en het transport als enige in de markt volledig is gecompenseerd. Daarnaast hebben we de LCA’s (Levenscyclusanalyses) van alle producten in kaart gebracht. We gaan uiteindelijk voor een kwalitatief hoogstaand en duurzaam product.”
VIP-voorzitter af
Op 1 januari 2025 heeft Mos de voorzittershamer van de VIP overgedragen, want hij had er een termijn van vier jaar op zitten. “Ik volgde Peter Veer, destijds van Ahrend, op begin 2021, toen middenin de pandemie. Mede door de actieve rol die ik binnen het bestuur had in 2020 bij de gesprekken met Koelnmesse over het annuleren van de Orgatec dat jaar, vond het bestuur mij een geschikte opvolger.”
Mos was in het begin ambitieus om veel te organiseren vanuit de VIP. “Helaas waren de mogelijkheden en middelen toch beperkt. Toen heb ik de ambities teruggeschroefd naar de oorsprong van een dergelijke vereniging: het bieden van een platform waar leden elkaar kunnen ontmoeten, we kunnen verbinden en inspireren. Echter, een verlengstuk vormen voor beleid en de overheid, daar hadden we als relatief kleine vereniging niet genoeg organisatorische power voor. We hebben ons dan ook vooral gericht op activiteiten voor de leden.” Het stokje wordt nu overgenomen door Ronald Thönissen van Götessons.
Ik hecht er veel waarde aan om de juiste mensen op de juiste plek te hebben, zodat ze in hun kracht kunnen functioneren’