Mr. Drs. Peter Damman is entrepreneur, investeerder, en voorzitter van brancheorganisatie Officers World. Met zijn bedrijf Dutch Mansion begeleidt hij bedrijven bij strategische keuzes. Daarnaast vervult hij een aantal commissariaten. We kijken met hem terug naar 2024 en vooruit naar 2025.
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
De traditionele waarden van het zakendoen blijven nog steeds enorm actueel. Zoals je afspraken nakomen of attent en snel reageren als je een mail ontvangt of gebeld wordt. Attent zijn, interesse tonen en goede omgangsvormen zijn de basis voor zakelijk succes. Waar velen ten prooi vallen aan onverschilligheid, zijn het de nieuwsgierige en actieve urenmakers die iedereen hard voorbij lopen. Succesvolle ondernemers hebben nooit rust en hebben altijd energie. Bij mijn vele bedrijfsbezoeken en presentaties merk ik dat de ‘can do’ mentaliteit voor een positieve cultuur zorgt. En die les is actueler dan ooit. Dus ook in 2024!
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
Het terugkeren in 2024 naar fysiek vergaderen in plaats van onpersoonlijke video calls heeft een enorme impact gehad. Deelnemers worden enthousiaster, actiever en creatiever en er ontstaat een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast is het een stuk gezelliger. En er ontstaan gesprekken voor en na de vergadering. En dat heb je natuurlijk niet als je een video call verlaat.
Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
De markt zit al een tijdje in een consolidatietrend. Zonder dat iedereen het ziet is het aantal aanbieders aanzienlijk afgenomen en is er een concentratie ontstaan van een aantal grotere spelers. En dat is logisch. Het adagium luidt immers; Be niche, be big, or be gone! Als kleinere speler zou ik dan ook maar heel goed nadenken over de toekomst. In een dalende markt moet je slim opereren. Je bedrijf verkopen of samen gaan met een andere partij lijkt mij dan een reële optie. Maar hier wordt weinig over gesproken omdat emotie ook een grote rol speelt, en dat is niet verstandig.
En welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk ?
De business supplies branche is een vergrijsde industrie. Innovaties zijn er weinig en het lijkt of er een gebrek aan aanwas is van jonge talentvolle medewerkers. Jonge mensen zijn hard nodig om alles weer eens goed wakker te schudden en nieuwe energie te brengen. Maar bij veel bedrijven mis ik de urgentie om dit onderwerp serieus aan te pakken. Ook lijkt het of er weinig nieuwe producten op de markt komen. En dat terwijl het huidige productgamma vaak niet meer actueel is. En dat is jammer, want zonder innovatie is er geen toekomst.
Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Binnen de sector heb ik nog steeds veel bewondering voor de groothandelaren. In de keten zitten zij in het midden en dat is geen gemakkelijke positie. Fabrikanten zitten in een luxe positie om te bepalen op welke manier zij de eindconsument willen bereiken. Als groothandel moet je dan ook extra je best doen en knokken voor je positie. Daarom is het knap dat ook in 2024 de groothandel weer heeft bewezen dat zij een onmisbare logistieke schakel zijn in de fijndistributie van business supplies. De groothandel heeft duidelijk een toegevoegde waarde.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
De grootste uitdaging zal zijn om alles nog efficiënter te maken. Dat geldt niet alleen voor het gehele bedrijfsproces, maar alle aspecten van het ondernemen zullen nog eens goed bekeken moeten worden. In een dalende markt met afnemersconcentratie zal er een enorme druk op de prijzen komen te staan als het gaat om verkopen van volumes. Met een ‘lean’model zul je altijd een voorsprong hebben en de concurrentie aankunnen. Er zijn altijd overbodige kosten te vinden. Zorg dat je die eruit haalt. Daarnaast valt mij op dat er veel personeelswisselingen zijn bij bedrijven. Zeker ook aan de saleskant. Het goed onderhouden van je relaties is dan ook een must.
Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Voor brancheorganisatie Officers World wil ik doorbouwen op de ingeslagen koers. Dat betekent de branche echt ondersteunen en promoten. En het organiseren van kwalitatief goede bijeenkomsten waar actuele thema’s worden besproken . In 2024 waren er een recordaantal leden verbonden aan onze branche organisatie en dat record wil ik in 2025 graag nog een keer verbreken. Met mijn bedrijf Dutch Mansion verwacht ik dit jaar nog meer ondernemers te kunnen helpen met hun strategische keuzes. Vaak betekent dat een verkoopproces starten. En voor de bedrijven waar ik als adviseur aan verbonden ben, en waar we in 2024 een nieuwe richting hebben bepaald, hoop ik uiteraard dat we de eerste goede resultaten kunnen zien van onze plannen. Maar de eerste indicaties zijn zeer positief!
Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Het is belangrijk dat je geen struisvogel bent! En houd je bedrijf jong en innovatief. Kijk goed hoe de markt zich ontwikkeld. Denk goed na over kansen en mogelijkheden, maar vooral; neem de tijd om een goed strategisch plan te hebben. En durf ook onaangename beslissingen te nemen als de markt dat vereist. Zonder lef geen succes!