Onlangs was ik te gast bij een door een grote bank georganiseerd beurscafé. De gasten aan de bar en de deskundigen aan de gesprekstafel kregen interessante vragen over macro-economische en geo politieke kwesties en gaven daar hun visie op. Met name was de vraag hoe externe factoren invloed kunnen hebben op het presteren van bedrijven en daarmee beurskoersen beïnvloeden. Het is altijd inspirerend om tussen beursanalisten te zitten om daarmee de soms ingewikkelde financiële wereld beter te begrijpen. Maar de beurswereld heeft ook veel tegeltjes wijsheden die vaak de spijker op zijn kop slaan en het allemaal heel eenvoudig maken. Wat te denken van ‘so goes January, so goes the year’. Of de klassieker ‘the trend is your friend’. Wijsheden die vaak uitkomen en nog steeds door velen worden gevolgd. Daarbij moet wel gezegd worden dat de meest succesvolle belegger ooit, Warren Buffet, het allemaal nog simpeler maakt. “Investeer alleen in iets wat je ook snapt, en heb vooral veel geduld”.
De simplificatie van Buffet en zijn eenvoudig te begrijpen investeringsfilosofie zijn een prachtig voorbeeld van dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Maar vaak zien we in het bedrijfsleven dat zaken onnodig moeilijk worden gemaakt. Soms onbewust maar ook vaak heel bewust. Diverse afdelingen binnen een organisatie voelen zich te pas en te onpas geroepen om vooral ook hún visie te geven, vaak met misbruik van een overvloed aan data en cijfers, vermengd met veel Angelsaksische gemeenplaatsen. Hoe complexer, hoe beter. Daarmee tonen zij immers hun bestaansrecht aan. Succesvolle ondernemers die enthousiast hun bedrijf vanuit een simpel idee zijn gestart, herkennen vaak hun eigen bedrijf niet meer in deze cultuur, omdat ze zien dat het entrepreneur gevoel hiermee danig wordt aangetast.
Nu beweer ik hier niet dat je alleen maar opportunistisch te werk moet gaan zonder je huiswerk goed te doen. Maar het is wel een kunst om complexe zaken eenvoudig te maken. Het bevordert snelle besluitvorming en zorgt ervoor dat iedereen in de organisatie begrijpt wat de plannen zijn. En soms kunnen bepaalde tegelwijsheden dan op een vriendelijke manier daarbij helpen..
Maar met alleen tegelwijsheden kun je natuurlijk geen bedrijf leiden. Wat ik wel wil aangeven is dat in elke sector of branche er door de eeuwen heen bepaalde eenvoudige basisprincipes zijn ontstaan, die hun actualiteitswaarde nooit verliezen. Door schade en schande wijs geworden zijn deze principes voortgekomen uit ervaringen uit het verleden. En iedereen begrijpt wat ermee bedoeld wordt. Als een kapstok waarnaar je altijd naar terug kunt grijpen. Zelf geloof ik sterk dat ook in de huidige tijd elke organisatie een aantal eenvoudige uitgangspunten in haar bedrijfsfilosofie moet hebben, waaraan iedereen zich zou moeten committeren. In het moderne jargon heet dat een heldere missie en een visie hebben. Maar vaak zijn deze zo ingewikkeld en poëtisch geschreven dat de gemiddelde medewerker geen idee heeft wat er mee bedoeld wordt. Het mag dus wel wat meer simpeler en pragmatischer!
Helder communiceren en simplificering maakt dat de boodschap beter over komt en langer blijft hangen. Dat geldt zowel voor de interne als externe communicatie. Volle kracht vooruit dus! Of je het nu hebt over een missie, visie, beurswijsheid of eeuwenoud spreekwoord, veel ervaringen uit het verleden verliezen nooit hun actualiteitswaarde. Hooguit worden ze wat opgepoetst voor de nieuwe tijd. Maar houd het wel simpel! De tegel met de tekst “Piet Krediet woont hier niet” hangt al jaren achter de bar van mijn favoriete Amsterdamse café. Dat is dus voor iedereen lekker duidelijk! Extra uitleg is overbodig! Gewoon ophangen die tegeltjes! Want daar worden veel mensen blij van!
Mr.drs. Peter Damman is voorzitter Officers World en entrepreneur.