KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Piet krediet woont hier niet!
Achtergrond

Piet krediet woont hier niet!

20 juli 20233 Min leestijd
Onlangs was ik te gast bij een door een grote bank georganiseerd beurscafé. De gasten aan de bar en de deskundigen aan de gesprekstafel kregen interessante vragen over macro-economische en geo politieke kwesties en gaven daar hun visie op. Met name was de vraag hoe externe factoren invloed kunnen hebben op het presteren van bedrijven en daarmee beurskoersen beïnvloeden. Het is altijd inspirerend om tussen beursanalisten te zitten om daarmee de soms ingewikkelde financiële wereld beter te begrijpen. Maar de beurswereld heeft ook veel tegeltjes wijsheden die vaak de spijker op zijn kop slaan en het allemaal heel eenvoudig maken. Wat te denken van ‘so goes January, so goes the year’. Of de klassieker ‘the trend is your friend’. Wijsheden die vaak uitkomen en nog steeds door velen worden gevolgd. Daarbij moet wel gezegd worden dat de meest succesvolle belegger ooit, Warren Buffet, het allemaal nog simpeler maakt. “Investeer alleen in iets wat je ook snapt, en heb vooral veel geduld”. 
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Onlangs was ik te gast bij een door een grote bank georganiseerd beurscafé. De gasten aan de bar en de deskundigen aan de gesprekstafel kregen interessante vragen over macro-economische en geo politieke kwesties en gaven daar hun visie op. Met name was de vraag hoe externe factoren invloed kunnen hebben op het presteren van bedrijven en daarmee beurskoersen beïnvloeden. Het is altijd inspirerend om tussen beursanalisten te zitten om daarmee de soms ingewikkelde financiële wereld beter te begrijpen. Maar de beurswereld heeft ook veel tegeltjes wijsheden die vaak de spijker op zijn kop slaan en het allemaal heel eenvoudig maken. Wat te denken van ‘so goes January, so goes the year’. Of de klassieker ‘the trend is your friend’. Wijsheden die vaak uitkomen en nog steeds door velen worden gevolgd. Daarbij moet wel gezegd worden dat de meest succesvolle belegger ooit, Warren Buffet, het allemaal nog simpeler maakt. “Investeer alleen in iets wat je ook snapt, en heb vooral veel geduld”. 

De simplificatie van Buffet en zijn eenvoudig te begrijpen investeringsfilosofie zijn een prachtig voorbeeld van dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Maar vaak zien we in het bedrijfsleven dat zaken onnodig moeilijk worden gemaakt. Soms onbewust maar ook vaak heel bewust. Diverse afdelingen binnen een organisatie voelen zich te pas en te onpas geroepen om vooral ook hún visie te geven, vaak met misbruik van een overvloed aan data en cijfers, vermengd met veel Angelsaksische gemeenplaatsen. Hoe complexer, hoe beter. Daarmee tonen zij immers hun bestaansrecht aan. Succesvolle ondernemers die enthousiast hun bedrijf vanuit een simpel idee zijn gestart, herkennen vaak hun eigen bedrijf niet meer in deze cultuur, omdat ze zien dat het entrepreneur gevoel hiermee danig wordt aangetast.  

Nu beweer ik hier niet dat je alleen maar opportunistisch te werk moet gaan zonder je huiswerk goed te doen. Maar het is wel een kunst om complexe zaken eenvoudig te maken. Het bevordert snelle besluitvorming en zorgt ervoor dat iedereen in de organisatie begrijpt wat de plannen zijn. En soms kunnen bepaalde tegelwijsheden dan op een vriendelijke manier daarbij helpen..   

Maar met alleen tegelwijsheden kun je natuurlijk geen bedrijf leiden. Wat ik wel wil aangeven is dat in elke sector of branche er door de eeuwen heen bepaalde eenvoudige basisprincipes zijn ontstaan, die hun actualiteitswaarde nooit verliezen. Door schade en schande wijs geworden zijn deze principes voortgekomen uit ervaringen uit het verleden. En iedereen begrijpt wat ermee bedoeld wordt. Als een kapstok waarnaar je altijd naar terug kunt grijpen. Zelf geloof ik sterk dat ook in de huidige tijd elke organisatie een aantal eenvoudige uitgangspunten in haar bedrijfsfilosofie moet hebben, waaraan iedereen zich zou moeten committeren. In het moderne jargon heet dat  een heldere missie en een visie hebben. Maar vaak zijn deze zo ingewikkeld en poëtisch geschreven dat de gemiddelde medewerker geen idee heeft wat er mee bedoeld wordt. Het mag dus wel wat meer simpeler en pragmatischer!  

Helder communiceren en simplificering maakt dat de boodschap beter over komt en langer blijft hangen. Dat geldt zowel voor de interne als externe communicatie. Volle kracht vooruit dus! Of je het nu hebt over een missie, visie, beurswijsheid of eeuwenoud spreekwoord, veel ervaringen uit het verleden verliezen nooit hun actualiteitswaarde. Hooguit worden ze wat opgepoetst voor de nieuwe tijd. Maar houd het wel simpel! De tegel met de tekst “Piet Krediet woont hier niet” hangt al jaren achter de bar van mijn favoriete Amsterdamse café. Dat is dus voor iedereen lekker duidelijk! Extra uitleg is overbodig! Gewoon ophangen die tegeltjes! Want daar worden veel mensen blij van! 

Mr.drs. Peter Damman is voorzitter Officers World en entrepreneur.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelHillen/Mdoc overgenomen door Ruvano Document Solutions
Volgende artikel België loopt voorop in duurzame kantoorartikelen

Gerelateerde berichten

CBS

Tabaks- en gemakswinkels voortaan structureel onderdeel van inflatiemeting CBS

PostNL

PostNL stelt pakketautomaat open voor FedEx

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!