Het gerenommeerde schrijfwarenmerk Pilot Pen laat zijn gezicht prominent zien op de Nederlandse markt. Met de steekwoorden innovatie, duurzaamheid en kwaliteit weet Pilot Pen de retail en de vakhandel opnieuw te vinden. Met succes. Mede dankzij Bertrand Peeters en Bart Broeder, die vertellen over het hoe en waarom.
Sinds vorig jaar maakt Pilot Pen een comeback op de Nederlandse markt. Het aantreden van Bertrand Peeters als country manager Nederland in 2023 zorgt voor de ommekeer. Hierbij krijgt hij de ondersteuning van Bart Broeder die als accountmanager verantwoordelijk is voor sales. ‘We zijn vorig jaar begonnen met een route langs de winkels en vakhandels, het hele netwerk van Quantore, Readshop, Bruna en de kleinere supermarkten’, vertelt Peeters. ‘De eerste vruchten zijn geplukt met een omzetgroei van meer dan 30 procent vorig jaar, tegen de trend van de markt in.’Â
Dichter bij eindgebruikerÂ
De bedoeling van Pilot Pen is om dichter bij de eindgebruiker en consument te komen, dus de afzetkanalen. Peeters: ‘We hebben al distributie via Quantore en Verhaak, maar ook een aantal onafhankelijke partijen. We hebben ook een eigen webshop voor consumenten en investeren veel in online marketing. Ook werken we met influencers op de social media kanalen zoals Instagram, TikTok en YouTube, want een van onze doelgroepen zijn de jongeren die met FriXion schrijven. In Europa is het overal het nummer 1 product en maakt de range meer dan de helft van de omzet uit. Met uitzondering van Nederland, waar veel mensen FriXion nog niet kennen en het onderwijs er nog weinig mee schrijft. We zien hierin dan ook een grote potentie voor de Nederlandse markt door middel van communicatie en fysieke aanwezigheid van de sales. Daarnaast is de b2b markt ook een belangrijk speerpunt.´Â
Broeder, die een jarenlange ervaring in de kantoorvakhandel heeft, vindt dat Pilot Pen in korte tijd goed op weg is. ´Je ziet dat het belangrijk is om in de markt actief te zijn. We moeten ervoor zorgen dat de nieuwe producten bekend zijn bij de klanten. Als je de relaties met je klanten weer kunt opbouwen, merk je dat je ook het vertrouwen krijgt. Door deze inspanningen krijgen we ook vragen vanuit de markt. Pilot Pen is eigenlijk visueel te weinig aanwezig in de winkels, daar valt nog veel te halen. We merken dat onze klanten ook de omslag naar duurzaam maken en deze producten in het assortiment willen hebben.’    Â
Pionier op recycling-gebiedÂ
De beide Pilot-mannen benadrukken dat innovatie en duurzaamheid in het DNA van Pilot Pen zit. Het begon meer dan 100 jaar geleden toen twee Japanse scheepsingenieurs, die op zee op een koopvaardijschip werkten, hun eigen vulpen met een roestvrijstalen punt ontwikkelden tegen het zoute water. Hiermee werd het fundament gelegd voor een toonaangevende schrijfwarenspecialist. De rest is geschiedenis. Recentere wapenfeiten van onderzoek en productontwikkeling zijn: de eerste fabrikant, die al in 2006 eco-ontworpen pennen op de markt brengt (Begreen); pennen gemaakt van gerecycleerde PET-flessen (B2P concept); de wereldwijde primeur van navullingen met vloeibare inkt en de uitvinding van warmtegevoelige inkt (FriXion).Â
‘Nu is iedereen bezig met duurzaamheid maar Pilot Pen is een pionier op recycling-gebied met bijvoorbeeld Begreen. Eigenlijk is het milieubewustzijn vanzelfsprekend bij ons, maar we schreeuwen het niet van de daken. Wij zijn meer van: je moet niet zeggen maar doen. Zo gaan we gewoon verder met de vergroening van het assortiment, zoals de FriXion range, ondanks de moeilijke beschikbaarheid van gerecyclede kunststoffen’, aldus Peeters.   Â
Bij deze ontwikkelingsprocessen wordt de kwaliteit continu bewaakt. Broeder: ‘We hebben een groot deel van de productie geconcentreerd in Japan, Voor Europa staat de fabriek in Annecy) in Frankrijk. We streven naar hoogwaardige producten. Mensen vragen steeds vaker naar duurzame kwaliteitsproducten in plaats van vooral de prijs voorop te stellen. Bovendien blijven we met het oog op educatie en onderwijs schrijven, ondanks het digitale tijdperk, maar wel met een goede pen. Hiermee onderscheiden we ons.’Â