KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Supplies»Pilot presenteert nieuw strategisch plan: focus op groei buiten Japan, Europa blijft uitdagend
Supplies

Pilot presenteert nieuw strategisch plan: focus op groei buiten Japan, Europa blijft uitdagend

21 maart 20252 Min leestijd
pilot 2
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
De Japanse schrijfwarenfabrikant Pilot heeft zijn nieuwe strategisch driejarenplan gelanceerd. De focus ligt op geografische uitbreiding, productdiversificatie en het versterken van de internationale positie. In Europa blijft het bedrijf inzetten op gevestigde merken, ondanks tegenvallende resultaten.
Pilot heeft het nieuwe plan voor de periode 2025–2027 gepresenteerd. Deze strategie sluit aan op de bredere 2030 Vision van het concern, dat in 2022 werd geïntroduceerd. Daarin staat onder meer dat Pilot zijn marktaandeel in Japan wil behouden, terwijl het tegelijkertijd inzet op groei buiten de thuismarkt. Tegelijkertijd wil de fabrikant het aandeel van niet-schrijfproducten – zoals speelgoed en industriële toepassingen – laten toenemen tot 25% van de totale omzet (nu circa 10%).
Voor de Europese markt betekent dit een verdere intensivering van de inzet op succesvolle merken zoals FriXion en B2P. Toch blijven de omstandigheden lastig. In 2023 daalde de Europese omzet met bijna 5% tot ¥24,3 miljard, ondanks een gunstige euro/yen-verhouding. Volgens Pilot zijn consumenten terughoudend vanwege de inflatie en de relatief hoge prijs van premiummerken.
In andere regio’s ziet het bedrijf betere resultaten. Zo steeg de omzet in Noord- en Zuid-Amerika met ruim 10% tot ¥35,4 miljard, mede dankzij sterke verkoop van G2- en FriXion-pennen in de VS en een groeiende vraag naar whiteboardmarkers in Brazilië. In Japan zelf groeide de binnenlandse omzet met 8,5%, terwijl export naar andere Aziatische markten met 21% steeg.
Opvallend is ook de overname van een meerderheidsbelang in Mark’s, een Japans merk in kantoorartikelen. Hiermee geeft Pilot verder vorm aan zijn strategie om breder te opereren dan alleen schrijfwaren.
Voor de komende jaren mikt de fabrikant op een omzetgroei naar ¥145 miljard (circa $970 miljoen) in 2027, tegenover ¥126 miljard in 2024. Wel blijft er druk op de marges: inflatie en verhoogde investeringen zorgden ervoor dat de operationele marge daalde tot 14,1%. Pilot streeft naar herstel en wil dit percentage op termijn verhogen naar 16%.
Een belangrijke stap in de internationale expansie is de oprichting van een dochteronderneming in India, waar in 2024 ook productie wordt opgestart. Met deze verhuizing, goed voor een investering van ¥1,8 miljard, wil het bedrijf de afhankelijkheid van de fabriek in Isesaki (Japan) verkleinen.
Tot slot verandert ook de top van het bedrijf. Per 28 maart wordt Fumio Fujisaki – een ervaren kracht binnen Pilot en voormalig Managing Director van Pilot Europe – benoemd tot president van de onderneming.
Bekijk meer van dit soort berichten.
Vorige artikelLyreco Benelux krijgt nieuwe Managing Director
Volgende artikel Omzet kantoorartikelen Duitsland ondanks daling nog altijd goed voor 12,5 miljard euro

Gerelateerde berichten

Libris Blz. start samenwerking met leverancier leesbrillen Looplabb

Libris Blz. start samenwerking met leverancier leesbrillen Looplabb

Schneider neemt merkrechten ARISTO en STANDARDGRAPH over web

Schneider neemt merkrechten Aristo en Standardgraph over

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!