Drie ondernemingen in de office-branche blikken terug op 2023 en vooruit op 2024. Ze hebben een boeiend jaar achter de rug met de nodige reuring en hoogtepunten. Ze hopen de positieve lijn van de laatste tijd door te trekken naar volgend jaar. Er staan in ieder geval weer genoeg plannen en uitdagingen op de rol. Het woord is aan Peter Hoogerwerf, Wout van Laar en Jos van Dalfsen.

Peter Hoogerwerf, Hoogerwerf Projectinrichting en -management

Wij hebben overwegend een uitstekend jaar gedraaid, wat in 2022 overigens ook al het geval was. Dit houdt verband met een aantal grote inrichtingsprojecten die we hebben ingevuld. Projectinrichting is onze belangrijkste tak.

Het meest bijzondere is wel het project dat in samenwerking met Neurofactor en Neurensics is uitgevoerd op basis van neurowetenschap, het eerste ter wereld. We hebben hiervoor veel publiciteit gehad in dagbladen en op tv, zoals De Telegraaf en BNR. We hebben hierbij daadwerkelijk 24 mensen in een fMRI-scanner gehad om te kijken of verschillende kantoorsettingen onbewuste emoties naar boven halen. De klant, Robert Walters recruitmentbureau, heeft hierdoor voor een afwijkende insteek gekozen.

De nieuwe inrichting inspireert mensen op een andere manier, waardoor zij optimaal presteren en zich goed voelen. Voor ons was dat project het hoogtepunt van het jaar.
‘Naast projectinrichting zijn al onze andere onderdelen zijn het afgelopen jaar ook gegroeid, zoals de printer- en kopieermachines en de contracten, en de office supplies. In de volle breedte was het dus een prima jaar voor ons.‘

Vooruitkijkend op 2024 hebben we momenteel al een aantal mooie projecten binnen. Deels is het ook een gevolg op het neurowetenschappelijke project. Ook gaan we het penthouse van de WTC-toren in Rotterdam inrichten, evenals het hoofdkantoor van een onderneming die al 45 jaar klant van ons is. Er ligt een gezonde basis en hoe het op het eind van dit jaar loopt, kijken we met een positief gevoel naar 2024.

‘Het zwaartepunt zal bij projectinrichting en -management liggen, waarin we door de laatste jaren heen zijn gespecialiseerd. Dat gaat verder dan alleen meubilair leveren. We zitten eigenlijk tussen aannemer en architect in en ontzorgen de klant compleet. We willen ervoor zorgen dat de medewerkers niet naar kantoor moeten maar juist graag willen. Dat het op kantoor beter is dan thuis. Ik voorzie een hoop ellende op het fysieke gebied over tien tot vijftien jaar als het gaat over thuiswerken. Werkgevers moeten veel aandacht blijven besteden aan hun werkomgeving.’

Wout van Laar, GZ OfficeXperience

Aan de aanbodkant zie ik dat de markt zich scheidt in enerzijds de traditionele aanbieders van kantoorinrichting en -artikelen die, daarnaast soms zelfs in de mix, ook sterk als prijsvechters online aanwezig zijn. Anderzijds hebben we de partijen die intensief met de disruptie bezig zijn. Deze laatsten gaan mee met de veranderingen in de markt en die zelfs forceren, zoals wij ook doen.

In de basis is de markt verzadigd en in het kader van verduurzaming en circulariteit moet je de eindklant op een andere manier bedienen. Bij Quantore bijvoorbeeld kennen, bij de traditionele partijen, de online aanbieders nog groei in een dalende markt. Deels zal het hierbij ook landjepik zijn van omgevallen partijen. Door de drop shipments faciliteiten via Quantore heb je ineens de hele Benelux als rayon, in plaats van ‘voorheen’ een straal van 50 km rondom je vestiging.

Wij hanteren het verouderde woord kantoorvakhandel niet meer. We zijn nu experts in het verhogen van de arbeidsproductiviteit. Hiermee geef je een stuk vernieuwing aan. Dankzij corona is deze markt in een versnelling gekomen, wat vooral heeft te maken met locatie-onafhankelijk en activiteit-gericht werken.

Daar waar je je bevindt moet je optimaal gefaciliteerd kunnen worden met alles dat met je werkomgeving te maken heeft. Naast de facilitair manager en de inkoper hebben we hierbij nu ook te maken met de IT- en HR-manager. Een goed voorbeeld hiervan is dat we onlangs op de IT-beurs Cloud Expo stonden, wat ik vijf jaar geleden niet had kunnen bedenken. Daar hebben we het unieke concept Signature Microsoft Teams Room (een soort huddle room), een samenwerking tussen verschillende partijen, gepresenteerd.

Hierbij maakt het niet uit waar je bent, maar hoe je met elkaar communiceert uiteindelijk ook tot een hogere productiviteit leidt.

Dit is de innovatieve markt waarin we ons als vernieuwende projectinrichters begeven. Een andere ontwikkeling is dat we projecten steeds vaker turnkey opleveren en we de eindklant van begin tot eind ontzorgen. Ik ben van mening dat je als inrichter over tien jaar de deur kunt sluiten omdat je dan geen tafels en stoelen in de showroom worden verkocht, of je gaat mee met de verbreding en vernieuwing van de markt. Een van de hoogtepunten van het jaar is dat we voor de tweede keer op zijn verkozen tot beste kantoorinrichter van Nederland.

‘Ik kijk heel positief vooruit naar 2024. Waarom? De functie van een kantoorpand is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Normaliter zijn we als eerste de pineut wanneer we geconfronteerd worden met een recessie, oorlog en dergelijke, en we komen als laatste weer uit het dal. Maar nu zien werkgevers, als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, dat uitstraling van en beleving op kantoor veel belangrijker zijn. De huidige generatie kijkt meer naar factoren als een mooi design, een gym, mogelijkheid voor op afstand werken, vrijheden en een gezellige club. De jonge werknemers willen niet meer in een kantoortuin werken. Wij zijn door deze trend een belangrijke partner geworden voor bedrijven en dat zet zich alleen maar door.’

Jos van Dalfsen, VWC Groep

Er was dit jaar genoeg reuring in onze branche. Ik zag veel (kleinere) zelfstandig winkels stoppen, mede door vergrijzing. Daarnaast uiteraard het Staples faillissement, gevolgd door een voortzetting via 123Inkt.nl. Als jurylid van de Benelux Office Award heb ik veel mooie nieuwe producten gezien, dat is een goede ontwikkeling want we moeten steeds nieuwe producten hebben die de neergang van de traditionele kantoorartikelen compenseren en dat lukt goed, vooral met facilitaire producten en diensten.

De Leden Advies Raad van Quantore is benoemd en opgestart, dit zal in 2024 een vervolg krijgen. Binnen VWC is de belangrijkste ontwikkeling de specialisatie per vestiging, we kennen vanaf 1 januari 2024 twee divisies. VWC Kantoor & Project (Kampen) voor kantoorartikelen, projectinrichting en vloer- en raambekleding. Daarnaast hebben we de divisie VWC ICT & Telecom (Genemuiden en Nunspeet) voor ICT, telefonie en printing.

Doordat we ons per vestiging specialiseren, zal nog duidelijker zijn wat we waar doen en wie wat doet. Het totale team blijft gelijk en wordt in 2024 verder uitgebreid.

Ik verwacht dan ook een groeiende omzet in 2024. Verder hoop ik dat Quantore door de overstap naar de dag-operatie het logistieke proces beter onder controle krijgt. We hebben het laatste kwartaal de nodige hinder gehad door de opstartfase van de nieuwe werkmethode, maar ook daarover ben ik positief gestemd.

Een speerpunt voor 2024 is dat we binnen VWC werken aan de groei van de divisie Kantoor & Project. Voor de branche is mijn inzet met verve de Leden Advies Groep van Quantore. En uiteraard volg ik als jurylid van de BOP Awards nauw de ontwikkelingen wat betreft nieuwe producten, innovaties en thema duurzaamheid.

X