In een tijd waarin we flexibel kunnen werken en het thuiskantoor volledig is ingeburgerd, rijst de vraag: wat maakt het nog de moeite waard om naar kantoor te gaan? Is het de vergaderruimte, de airconditioning of toch de lekkere koffie? Uit onderzoek van SD Worx onder ruim 1.000 Nederlanders blijkt dat juist de sociale aspecten zwaar wegen. Vooral de informele gesprekken en energie van collegaās trekken mensen naar kantoor.
Sociale redenen belangrijkste motivatie
De meeste respondenten noemen āinformele gesprekken en gezelligheidā (39%) of āinspiratie en energie van collegaāsā (34%) als belangrijkste redenen om naar kantoor te gaan. Het fysieke kantoor wordt gezien als plek voor menselijke interactie en samenwerking. Werknemers zoeken er verbinding, spontaniteit en het gevoel ergens bij te horen ā elementen die thuis moeilijker te realiseren zijn.
Toch wisselen veel werkenden hun dagen op kantoor af met thuiswerkdagen. Respondenten geven aan dat thuiswerken vooral praktische voordelen biedt:
- 27 procent kan zich thuis beter concentreren en efficiƫnter werken
- 18 procent vindt de thuiswerkplek comfortabeler dan het kantoor
- 14 procent waardeert thuiswerken vanwege de mogelijkheid om kinderen op tijd op te halen.
Werkomgeving draait om menselijk contact (en koffie)
āDe cijfers laten zien dat het kantoor vooral gewaardeerd wordt vanwege het contact met collegaāsā, zegt Fleur van Gisbergen, arbeidsjuriste bij SD Worx Nederland. āAls werkgever kun je daar slim op inspelen. Zorg voor een uitnodigende werkplek, met zowel comfortabele zitplekken als staanplekken voor overleg. Je kunt ook gezamenlijke lunches organiseren of gezonde snacks aanbieden. Plan belangrijke meetings en teamoverleggen op kantoor en laat teams zelf bepalen op welke dag ze samenkomen, zodat ze samen de beste kantoordagen uitkiezen.ā
āVraag daarnaast regelmatig naar ideeĆ«n en wensen van medewerkers en betrek hen actief bij het verbeteren van de werkplekā, vervolgt Van Gisbergen. āZo ontstaat een omgeving waarin mensen niet alleen efficiĆ«nt kunnen werken, maar ook plezier beleven aan het samenzijn. Dat zorgt voor meer verbondenheid en een sterkere bedrijfscultuur. Uiteindelijk motiveert dit medewerkers om vaker en met meer plezier naar kantoor te komen.ā
Conclusie
Werkgevers die medewerkers willen stimuleren om naar kantoor te komen, doen er goed aan zich niet alleen te richten op werkplekinrichting of beleid, maar vooral op het versterken van onderlinge verbondenheid.


