Karssen verwijst daarbij naar het ConnectKey platform van Xerox, dat inmiddels onder meer een honderdtal apps omvat. Deze maken het mogelijk dat kantoorwerkers zelf de functionaliteit binnen print-, scan- en informatiestromen kunnen bepalen, eenvoudigweg door apps toe te voegen of te verwijderen. Op die manier kan steeds op veranderingen worden ingespeeld. Bovendien maakt dit het mogelijk dat individuele werkers hun eigen wijze van werken kunnen inrichten, zodat bijvoorbeeld de digitaal-vaardige jongeren niet op de digitaal-aarzelende ouderen in de organisatie hoeven te wachten.
Als voorbeelden van dergelijke apps noemt Karssen:
– Apps die een bi-directionele koppeling met de helpdesk maken, zodat deze direct hulp kan bieden als er met de printer een probleem optreedt;
– Interactieve apps waarbij de gebruiker zelf dingen kan aangeven, waarna de app een oplossing aandraagt;
– Apps die de instelling van de scanfuncties van de gebruiker overneemt, bijvoorbeeld bij scan-to-mail of scan-to-cloud
– Een app die van de vertaaldienst van Xerox gebruik maakt, zodat een te printen tekst direct ook in een of meer andere talen beschikbaar is. Naar verluidt gaat een grote Nederlandse gemeente deze app benutten voor inwoners die het Nederlands (nog) niet machtig zijn.
De nieuwe werkwijze met apps zorgt voor meer grip op en voor uitgebreidere toepassingsgebieden van print- en scanprocessen.