De jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV), die op 4 oktober plaatsvond in een hybride vorm, is telkens weer een goed ijkpunt om de stand van zaken van Quantore in beeld te brengen. ‘We wilden de meeting aanvankelijk helemaal fysiek houden, maar door de maatregelen die in augustus nog golden, durfden we dat niet aan. Een deel van de leden was fysiek aanwezig, terwijl de anderen de bijeenkomst volgden via een livestream, wel met interactie- en stemmogelijkheden’, vertelt Arnold Theuws.
Kleine omzetstijging
Een van de vaste, en belangrijke, punten die passeren op de ALV, is het financiële jaarverslag. ‘Het was een succesvol financieel jaar’, stelt Theuws. ‘In 2020 hebben we een kleine omzetstijging van 3 procent kunnen noteren ten opzichte van 2019. Daar zijn we heel blij mee. We hebben vanwege corona veel meer dropshipments afgehandeld. Mede als gevolg van het vele thuiswerken hebben we meer directe leveringen voor onze leden aan hun klanten gerealiseerd. Hoewel we hierdoor meer marge hebben gehaald, hebben we ook veel transportkosten gemaakt. De winstgevendheid in 2020 is iets minder dan in 2019.’ De omzet werd vorig jaar gemaakt met een andere mix van het assortiment. ‘We hebben bijvoorbeeld veel inktcartridges verkocht.
Ook facilitaire producten, en vooral in de categorie hygiëne, zitten flink in de plus. Helaas vermindert het aandeel traditionele kantoorartikelen nog steeds.’ Als distributeur kijkt Quantore ook nauwgezet naar de operationele prestaties. ‘De uitlevergraad is gedaald van 98,5 naar ruim 95 procent. We hebben moeite om alle artikelen op de juiste manier op voorraad te krijgen. Dit heeft onder meer te maken met de transport- en grondstofproblemen. Ook waren er niet altijd voldoende arbeidskrachten beschikbaar om alle orders en orderregels op de dag van bestelling te verwerken. Verder stokte het wat bij vervoerders die werden overladen met dropshipments. Er staat momenteel heel veel druk op de supply chain. Uiteindelijk heeft de eindgebruiker er het meest last van.’
Modernisering logistiek
Eind vorig jaar implementeerde Quantore een nieuw ERP-systeem. ‘De live-gang is eigenlijk zonder grote problemen verlopen. Er hoefden over het algemeen kleine zaken aangepast te worden, waarvan de leden soms enige hinder hadden. Belangrijk is dat de goederenstroom redelijk goed op gang bleef.’ Dit jaar is er als sluitstuk van de modernisering van de logistiek de mechanica in de nieuwe hal geïnstalleerd. ‘Deze machines komen als geroepen, waardoor we veel efficiënter kunnen werken. Heel belangrijk nu de enorme krapte op de arbeidsmarkt ons parten speelt. Bovendien kunnen we uiteindelijk hierdoor goedkoper opereren.’ Uit de jaarlijkse ledenenquête blijkt dat de leden Quantore nog steeds een ruime voldoende geven. ‘Dat is iets minder dan een paar jaar geleden, maar dat heeft te maken met de grote projecten die we in het recente verleden hebben gehad. Je merkt dat de rek er een beetje uit is bij de leden na al die veranderingen. Maar het goede nieuws is dat we nu alle grote transities achter de rug hebben. Het programma is in 2016 gestart met een enorme investering in nieuwe automatisering, een nieuwe hal en een nieuwe logistieke installatie en dat traject hebben we dit jaar afgerond.’
Veranderende markt
Hoe ontwikkelt zich de markt en welke impact heeft dat op de Quantore-leden? ‘De eindgebruiker maakt steeds meer gebruik van online kanalen. Dat verloopt met een ander serviceniveau en een andere pricing, wat druk geeft in de organisatie van de leden. Dat werpt de vraag op hoe we dat met elkaar gaan doen. Een aantal bezorgde leden vroeg zich af wat de reactie van Quantore is op die veranderende markt. Wij, als groothandel die gericht is op inkoop en logistiek, kunnen daar heel moeilijk wat aan doen. De speelruimte van Quantore is erg beperkt aan de verkoopkant. Hoe kunnen we bewerkstelligen dat iedereen een fair share in die markt kan krijgen? Maar de markt verandert en dat kunnen we niet tegenhouden. Je moet je daarop aanpassen, wat deels wel kan en wellicht deels niet. Bij dit vraagstuk bekijken we ook de rol van de coöperatie. Het is echt een uitdaging.’ Volgens Theuws zijn haar leden redelijk goed door de coronacrisis heen gekomen. Quantore is in 2020 in totaal met 3 procent gegroeid.
De e-tailers groeien met zo’n 30 procent, het B2B-segment en de B2C-business is iets gestegen. ‘Als we dit doortrekken naar 2021, dan zien we een verdere stijging van online en een daling van B2C, omdat een groot deel van de winkels twaalf weken gesloten was. Maar dat segment herpakt zich nu behoorlijk. Eveneens is er een lichte min bij B2B. Hierbij wil ik wel aantekenen dat onze markt al jaren krimpt met misschien wel 5 procent per jaar. In feite doen we het als zelfstandig kanaal relatief goed, maar het wordt wel moeilijker. Iedereen denkt nu na over hoe zijn rol er de komende jaren uitziet en wat daarvoor nodig is. Kunnen we de markt anders benaderen? Of kan aan de kosten nog wat gedaan worden? Quantore is natuurlijk ook met deze vraagstukken bezig.’
Online kennisplatform
Quantore werkt nauw samen met Novaka op het gebied van kennis en opleidingen. Onlangs is het Novaka Academy online kennisplatform live gegaan. ‘Kennis over kantoorartikelen kunnen we nu digitaal beschikbaar stellen en medewerkers trainen op producten. Ook leveranciers denken en werken mee, zodat we een kennisplatform hebben waar iedereen van profiteert. Momenteel worden leden benaderd om gebruik te maken van het platform. Ook leveranciers vragen we nieuwe content ter beschikking te stellen. Een vakhandel heeft in ieder geval kennis nodig om de eindgebruiker te helpen de juiste aankoop te doen. Het Novaka kennisplatform heeft dan ook zeker een toegevoegde waarde.’
Theuws werpt ook een blik op de huidige ontwikkelingen in het assortiment van Quantore. ‘In papier doen we het nog relatief goed. We tekenen in 2021 voor een kleine groei, terwijl de papiermarkt daalt. De klassieke kantoorartikelen als archivering hebben het lastig. Vooral facilitaire producten doen het goed. En er liggen kansen bij kantoormachines.’
Behoefte aan inkoop en logistiek
Quantore levert ook aan derde partijen als Audax en Office Centre. ‘We hebben de samenwerking met Audax geïntensiveerd. Daar liggen nog veel mogelijkheden. We leveren al veel voor Bruna en The Read Shop en bespreken nu met Audax om deze samenwerking verder uit te breiden. We onderzoeken hierbij ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het transportnetwerk van Media Logistics voor bezorging naar onze leden. Verder beleveren we een deel van het assortiment voor de Office Centre-vestigingen en de contractklanten van Office Centre. Verder zijn we in gesprek met leveranciers om hen breder te ontzorgen. Zo is Quantore de ´masterdistributor´ voor Duracell voor het officekanaal in de Benelux. We blijven zoeken naar meer samenwerking om beter aan te sluiten op de behoeften van onze klanten, leden en leveranciers.’
Al met al kijkt Theuws met vertrouwen naar de toekomst. ‘Als je in een krimpende markt een kleine omzetstijging boekt, dan win je marktaandeel. De markt blijft echter veranderen. Degenen die zich het beste aanpassen aan die omstandigheden, hebben de meeste kans om te overleven. We hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in de modernisering van onze kernactiviteiten inkoop en logistiek. Ik ben ervan overtuigd dat er in de toekomst behoefte blijft aan inkoop- en logistieke activiteiten in de nieuwe markt. Ook de wederverkopers moeten hierop inspringen. In ieder geval staat Quantore goed voorgesorteerd om succesvol te zijn in die veranderende markt.’