De RAJA Groep kondigt voor 2021 een omzet van 1,2 miljard euro aan en een groei van 20%. Het bedrijfsresultaat, in sterke stijging, bedraagt €103 miljoen euro.
In een context van economisch herstel en ondanks sterke spanningen inzake grondstoffen en prijzen heeft de RAJA Groep in 2021 recordresultaten geboekt. De Groep behaalde een omzet van 1,2 miljard euro, met de overname van Viking in november 2021, en een organische groei van 10,5%. Deze resultaten tonen eens te meer het reactievermogen en de dynamiek van de Groep aan, alsook de kracht van zijn bedrijfsmodel.
De Groep heeft de overname van Viking in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Nederland in november 2021 afgerond. Met JPG, Mondoffice en Kalamazoo overgenomen in 2019, en nu Viking; bestrijkt de RAJA Office business 10 landen en wordt het een belangrijke speler op de markt van kantoorbenodigdheden en meubilair. “De overname van Viking is een beslissende stap voor de Groep, die in de lijn ligt van onze ontwikkelings- en diversificatiestrategie. Het bevestigt onze ambitie om de Europese leider te worden in e-commerce-BtoB voor kantoorbenodigdheden en -uitrusting”, zegt Danièle Kapel-Marcovici, CEO van de RAJA Groep.
Groei onder impuls van het economisch herstel en de behoeften van de e-commerce
De verkoop van verpakkingsbenodigdheden en -apparatuur is sterk gestegen dankzij de explosieve groei van de onlineverkoop en het herstel van de industriële productie. De verkoop van kantoorbenodigdheden en meubilair, die in 2020 werd beïnvloed door de gezondheidscrisis en telewerk, herstelde zich in 2021, mede dankzij de heropleving van het bedrijfsleven. De verkoop van industriële uitrusting is sterk gestegen dankzij de hervatting van de investeringen en de behoefte aan behandelingsapparatuur- en opslaguitrusting voor productievestigingen en logistieke centra. De verkoop van hygiëneproducten, onderhoudsproducten en persoonlijke beschermingsmiddelen, die tijdens de gezondheidscrisis in 2020 recordhoogten had bereikt, is licht gedaald maar blijft boven de verkoop van 2019.
“Ik wil al onze medewerkers, klanten en leveranciers hartelijk bedanken. Dankzij hun inzet, hun inspanningen en hun loyaliteit hebben we een zeer goede prestatie neergezet”, zegt Danièle Kapel-Marcovici
Versterking van het ecologisch verantwoord beleid
De RAJA-groep is zich bewust van de verantwoordelijkheid die zijn leidende positie hem geeft en heeft zijn milieu-engagement versneld. Momenteel bestaat 60% van de verkoop van verpakking van de Groep uit papier en karton, een natuurlijk materiaal, en 80% van de door de Groep verkochte plastic verpakkingen is gemaakt van gerecycled en recyclebaar plastic. De Groep heeft zichzelf een doel gesteld: ernaar streven om tegen 2025 volledig gerecyclede en recyclebare verpakkingsmaterialen aan te bieden, met als doel zijn klanten alomvattende en innovatieve ecologisch verantwoorde oplossingen te bieden. In 2021 zijn verschillende nieuwe 100% recyclebare papier-karton alternatieven voor plastic verpakkingen gelanceerd, waaronder een palletiseerrekpapier en een gerecycled noppenfolie.
In Frankrijk is RAJA begin 2022 toegetreden tot het FRET21-programma – een vrijwillige verbintenissen van verladers om de impact van het vervoer van hun producten op het klimaat te verminderen – met een ambitieuze doelstelling tegen eind 2024: een vermindering van 28% van de CO2-uitstoot bij het vervoer naar haar klanten in Frankrijk.
Viking – prioriteiten en nieuwe Europese organisatie
In 2022 begint de RAJA Groep Viking te integreren, met als doel het merk Viking nieuw leven in te blazen, de uitmuntende klantenservice te herwinnen, de commerciële dynamiek te versterken en zo snel mogelijk het financiële evenwicht te herstellen.
Om deze doelstellingen te bereiken zal Viking in drie regio’s gereorganiseerd worden: Engeland/Ierland, Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk en de Benelux, met een algemene directie verantwoordelijk voor elke regio. Om de verkoop te ontwikkelen zijn verschillende projecten gelanceerd: herlancering van de algemene catalogi, verbetering van de websites, herinstallatie van de centra voor klantenrelaties in elk land, lancering van nieuwe productassortimenten en inkooponderhandelingen voor alle bedrijven van RAJA Office. Tenslotte is een internationale verkooporganisatie opgezet om de key account-klanten van RAJA Office contracten op maat aan te bieden.
Verdere groei in 2022
In 2022 zal de RAJA-groep zijn strategie van winstgevende en verantwoordelijke ontwikkeling voortzetten en heeft hij zich een ambitieus doel gesteld: een omzet van 1,75 miljard euro. “Onze topprioriteit is te voldoen aan de behoeften van onze klanten en de kwaliteit van onze diensten te handhaven in een moeilijke economische omgeving. Dankzij de goede financiële gezondheid van de Groep blijven we investeren in onze logistieke en digitale projecten en in onze groei-initiatieven op alle gebieden, waaronder de studie van nieuwe overnamemogelijkheden,” zegt Danièle Kapel-Marcovici.
Wijzigingen in het Uitvoerend Comité van de Groep
De groei van de internationale activiteiten van de RAJA Groep en de recente overname van Viking
hebben Danièle Kapel-Marcovici ertoe aangezet het Uitvoerend Comité van de Groep te versterken en te reorganiseren.
Brice KAPELUSZ, voorheen Managing Director van CENPAC, wordt Chief Operating Officer van RAJA Frankrijk.
Nathalie CHAPUSOT, Algemeen Directeur belast met Marketing en Digitale strategie voor alle bedrijven van de Groep.
Vincent TERRADOT, Algemeen Directeur belast met de RAJA Packaging bedrijven in Europa, evenals Cenpac, Morplan en Udo Bär.
Alain JOSSE, Algemeen Directeur, verantwoordelijk voor de RAJA Office bedrijven: Viking, JPG, Mondoffice, Kalamazoo, Bernard en Welcome Office.
Christine MABILAT, Algemeen Directeur belast met menselijke hulpbronnen.
Alexandre CHARPY, Algemeen Directeur belast met Administratie, financiën en juridische zaken.
Op het niveau van het Directiecomité van de Groep neemt Sylvain BERQUET de Algemene Directie van Cenpac op zich, en Christa FURTER die van Viking, onder leiding van Alain JOSSE.