RAJA heeft een overeenkomst getekend met de Deense start-up RE-ZIP om hun innovatieve herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. Deze e-commerce dozen kunnen tot 10 keer hergebruikt worden dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. RAJA biedt deze nieuwe verpakkingsoplossing aan in Belgiƫ, Nederland en sinds oktober ook in Frankrijk.
Een circulatie in 4 stappen
1. E-commerce bedrijven:Ā De webshop verstuurt de producten in een herbruikbare RE-ZIP doos. Om de klanten te motiveren om de doos terug in te leveren, kan de handelaar er voor kiezen om een korting of een ander voordeel aan te bieden.
2. Consumenten:Ā Bij het ontvangen van een pakketje scant de klant de QR code op de doos om de dichtsbijzijnde inleverpunten te bekijken. Bij deze āDrop Pointsā kan de consument de verpakking eenvoudig inleveren.
3. Postdiensten:Ā BPost (BelgiĆ«) of DHL (Nederland) stuurt de doos weer terug naar RAJA.
4. RAJAĀ ontvangt de doos, controleert de kwaliteit en maakt ze klaar voor hergebruik. Hierna is de doos opnieuw beschikbaar om door webshops aangekocht te worden.
Tot 10 keer hergebruiken
Wanneer RE-ZIP verzenddozen correct verwerkt worden, bieden deze verzenddozen 2 aanzienlijke voordelen: een onmiddellijke vermindering in verpakkingsafval en een lagere CO2-voetafdruk dan een wegwerpverpakking vanaf 5 circulaties (Bron: studie van RE-ZIP en Deloitte).
RE-ZIP dozen zijn gemaakt van duurzaam karton dat uit Europa afkomstig is. Ze zijn makkelijk op te vouwen en ontworpen voorĀ max. 10 circulaties, waarna ze gerecycled kunnen worden.
āDeze overeenkomst met RE-ZIP is een belangrijke mijlpaal voor de toekomst van herbruikbare e-commerce verpakkingen,ā zegtĀ Catherine Cambier, algemeen directielid van de RAJA Group, verantwoordelijk voor Verpakkingen en Magazijnuitrustingen. āNu hebben we een werkbaar alternatief voor single-use verzenddozen dat voldoet aan de EU-regelgeving rond duurzaamheid.ā
RE-ZIP is meer dan een duurzame verpakking voor webshops; het bedrijf biedt ook ondersteuning op andere gebieden. Zo delen ze hun cijfers over de CO2-voetafdruk en bieden ze integratietools aan om de RE-ZIP optie aan het winkelmandje toe te voegen.
DeĀ AGEC-wetĀ van 10 februari 2020 in Frankrijk stelt als doel dat 10% van de verpakkingen in de non-food e-commerce herbruikbaar moet zijn tegen 2027. Sinds april 2024 hanteert de Europese wetgeving een gelijkaardige doelstelling.
RAJA zette de RE-ZIP dozen en het bijhorende inleversysteem in de kijker tijdens deĀ ALL4PACK Emballage ParisĀ in het Paris Nord Villepinte Exhibition Centre. RAJA en RE-ZIPās herbruikbare verpakkingsoplossing heeft daar bovenop ook nog eens de categorie āHergebruikā gewonnen op de āALL4Pack Innovation Awards 2024.ā