Voorzitter Techniek Nederland, mede-initiator van het Keurmerk, sprak van een historische bijeenkomst. Een wereldprimeur. ‘Vanuit de sector is het ook een handreiking naar de markt en de overhead om circulariteit vorm te geven. Het is een groot compliment voor de sector dat dit van de grond is gekomen. Het kan nu gaan vliegen en het is een open uitnodiging voor partijen om aan te sluiten.’Samen zijn de drie aanbieders naar schatting goed voor 70 procent van de markt. ‘Met twee of drie erbij, zitten we op 98 procent. Dus laat maar komen’, stelt Rogier van Camp van Leapp. Doel van de drie aangesloten bedrijven is om met dit Keurmerk vertrouwen te winnen bij de consument en de markt groter te maken.
Terpstra richtte zich in zijn word ook nog naar de overhead, met het verzoek de thuiskopieheffing af te halen van refurbished producten. Het idee van ‘deze heffing is goed, alleen is die al betaald voor een nieuw toestel. Het is vreemd dat er op een refurbished toestel opnieuw thuiskopieheffing verschuldigd is, aangezien die heffing al eerder op hetzelfde toestel heeft plaatsgevonden. Dat zijn bovendien ook bedragen (€ 4,70 voor een iPhone) die vaak in geen verhouding staan tot de bedragen waar refurbished iPhones voor worden verkocht. Het weglaten daarvan is een extra stimulans voor de duurzame markt van refurbished.
Uit de Grote Refurbished Barometer 2018 blijkt dat daar waar de verkoop van nieuwe smartphones kwartaal op kwartaal (met 6 procent) daalt, stijgen de verkoopaantallen van refurbished smartphones sterk. De populariteit onder de losse verkoop voor refurbished is hoger dan voor nieuw. Van alle verkochte iPhones wereldwijd is inmiddels 19 procent een refurbished iPhone.
‘De introductie vandaag van Het Keurmerk Refurbished onder leiding van Techniek Nederland -en uitgereikt aan marktleiders Forza Refurbished, Leapp en Renewd- zal de markt van een stevige impuls voorzien’, zo stelt Jan-Willem Van Dijk, CEO van Forza Refurbished.
‘De introductie van Het Keurmerk Refurbished leidt tot een positieve bijdrage op het gebied van transparantie, uniformiteit, kwaliteit van het product én zekerheid voor de consument en de zakelijke markt. De eisen gaan omhoog, de klant en het milieu zijn de winnaars.’
Lees het uitgebreide artikel in de gezamenlijke uitgave van TBM/Connexie, die vandaag op de mat valt.
fotobijschrift:
Op de foto zittend v.l.n.r. Rogier van Camp (Leapp), Bram Wingens (Renewd) en Jan-Willem van Dijk (Forza), met achter hen links voorzitter Techniek Nederland Doekle Terpstra en Rob Wierenga, hoofd CE en Installatie-retail bij Techniek Nederland)