Deze week zijn de eerste twee Regiosessies van Quantore gehouden. Hierin is er aandacht voor operationele zaken, financiële en strategische onderwerpen. Maar meest belangrijke onderwerp is de herijking van de coöperatiestrategie. Dit gezien de discussie het afgelopen jaar over de concurrentie in de markt en het effect op de onderlinge verhoudingen in de coöperatie. Hierbij speelt dat grote, vaak online spelers, met andere, lees lagere, prijzen naar de markt gaan. Er staan nog drie bijeenkomsten gepland de komende weken, in Zwolle, Kontich (B) en Breukelen.
De leden hebben de afgelopen periode tijdens verschillende bijeenkomsten met Quantore gesproken over Het onderwerp ‘Concurrentie in de markt en het effect ervan op de onderlinge verhoudingen in de coöperatie’. Hieruit zijn drie thema’s bepaald waar verdieping op moest komen. Deelnemers aan het traject waren het erover eens dat de stip op de horizon wordt gezet bij het verkoopbeleid van Quantore. Daarnaast willen leden een positie binnen de coöperatie waarbinnen zij meer gehoord worden. Hierbij is de wens om een betere afstemming te krijgen tussen leden en het bedrijf Quantore. Daarnaast willen leden graag meer inspraak en invloed bij beleidsvorming en belangrijke onderwerpen binnen de coöperatie. Hiertoe wordt het huidige governancemodel bekeken en worden mogelijkheden onderzocht om de governance beter te laten aansluiten op wensen en behoeften.
Een ander belangrijk thema is het verkoopbeleid binnen Quantore. Onze markt is de afgelopen jaren veranderd en alle leden zijn op zoek naar toegevoegde waarde. Elke ondernemer heeft toegevoegde waarde nodig om succesvol te kunnen zijn, nu en in de toekomst.
We willen dat alle leden een goede marge kunnen maken, die past bij hun toegevoegde waarde. Echter, onze invloed op de markt is beperkt. Leveranciers en de markt bepalen de prijzen en daarmee ook deels de marges. Met de werkgroep Verkoopbeleid is gekeken naar wat dan wél kan. Ook deze bevindingen worden tijdens de regiovergaderingen besproken.
Pijnpunt hier is de onderlinge concurrentie tussen partijen binnen de coöperatie. Leden met een verschillende servicepropositie en marktbenadering begeven zich in dezelfde markt. Ondernemers in het B2B- en B2C-segment hebben onderling minder last van concurrentie dan bijvoorbeeld met pure online spelers. Tegelijkertijd zijn we wel allemaal verenigd binnen de coöperatie. We zijn samen groot geworden door samenwerking aan de inkoopkant. Maar het is in de huidige tijd ook interessant om te kijken naar samenwerking aan de verkoopzijde. Een ondernemer is zelf verantwoordelijk voor zijn toegevoegde waarde, maar door de traditionele kantoorvakhandel te verenigen, kunnen zij mogelijk samen sterker in de markt staan.
Keuzes in assortimenten (in samenwerking met leveranciers), commitment op volumes en een verdiepte samenwerking, kunnen mogelijk zorgen voor meer onderscheidend vermogen en een krachtigere concurrentiepositie.