Ricoh en Toshiba Tec gaan  samen multifunctionele printers (MFP’s) ontwikkelen en produceren. Dit binnen een nieuw te vormen joint venture, die voor 85% eigendom van Ricoh en voor 15% van Toshiba Tec –  zal worden samengevoegd tot een bestaande Ricoh-entiteit genaamd Ricoh Technologies. Bij de transactie zijn vijf dochterondernemingen van Toshiba Tech betrokken, waaronder een op te richten Amerikaans bedrijf. Mogelijk worden ook  de Imaging Systems-activiteiten van Toshiba Tec in Europa in de deal betrokken.

Op de website van Ricoh stond de volgende verklaring:  Ricoh Company, Ltd. (President en CEO: Akira Oyama; hierna “Ricoh”) en Toshiba Tec Corporation (President en CEO: Hironobu Nishikori; hierna “Toshiba Tec”) kondigen hierbij aan dat vandaag tijdens vergaderingen van de raden van bestuur van beide bedrijven besloten de twee bedrijven een overeenkomst te sluiten om de voorwaarden vast te stellen voor het integreren van bedrijven met betrekking tot de ontwikkeling en productie van multifunctionele printers en andere apparaten (hierna “MFP’s” genoemd) door middel van noodzakelijke procedures zoals bedrijfssplitsing effectief op een specifieke dag tussen 1 april 2024 en 30 juni 2024 die afzonderlijk moet worden overeengekomen door de twee bedrijven .” Streven is de nieuwe joint venture in Q2 2024 te hebben gerealiseerd.

De bedrijven verwijzen  naar de neerwaartse trend in kantoordrukwerk, het tekort aan arbeidskrachten in Japan en de focus van OEM’s om te transformeren naar leveranciers van digitale transformatieoplossingen.

De samenwerking omvat onder meer:

  • Gezamenlijke aankopen doen voor onderdelen en materialen en gezamenlijk productiebasissen gebruiken om een veerkrachtige toeleveringsketen op te bouwen
  • Verbeter de efficiëntie en verfijning van hergebruik en recycling voor MFP’s
  • Combineer expertisegebieden van elk bedrijf (bijv. barcodeprinten en RFID van de camera’s en projectoren van Toshiba Tec en Ricoh) om nieuwe oplossingen te ontwikkelen ter ondersteuning van de digitale transformatie-inspanningen van klanten.
X