Foxconn is vooral bekend als fabrikant van onderdelen en halffabrikaten voor praktisch alle techreuzen, zoals Apple en Samsung. Door de overname van Sharp in augustus 2016 kon de Chinese gigant ook gaan werken aan haar eigen merkenstrategie. Net zoals onder meer Samsung en LG dat voor hen deden. Als een van de eerste stappen werd het eerder verkochte onderdeel televisies weer teruggekocht, zodat de consumentenelectronica ook weer onderdeel gaan uitmaken van het portfolio. Zo maakte Jeff Ashida, president van Sharp Europa, bekend dat Sharp in Europa weer de consumentenmarkt opgaat en dat er ook weer Sharp smartphones in Europa op de markt komen. Sharp staat bekend om haar eigen r&d en zo was in Edinburgh een demo te zien van een 8k televisie, nog enkele malen scherper als de hoogste standaard van nu, 8k.
Proefballonnen
In Edinburgh ook veel proefballonnen. Prototypes zogezegd die nog niet op korte termijn marktrijp zijn. Maar waarmee Sharp in discussie wil met zijn klanten én waarmee het wil laten zien de veranderingen in de markt goed te zien. Zo was er een demo van een digitale receptionist. Een touch screen waarbij de bezoeker zijn entree kon aankondigen, waarna automatisch zijn gastheer wordt opgeroepen en een badge en routebeschrijving voor het gebouw worden uitgeprint. Nog niet af, maar in ontwikkeling.
Letterlijk en figuurlijk meest spraakmakend was de spraakassistent voor document management. In de demo werd gewerkt met de Alexa technologie van Amazon, maar het is nog niet duidelijk wat uiteindelijk de standaard wordt. Zo is het via spraak mogelijk allerlei commando’s rond documenten te geven, die dan automatisch worden uitgevoerd. Sowieso was de upgrade van de document manegement software, in samenwerking met vooral Prime, indrukwekkend. Veel nieuwe features, betere usability.
Verder nieuw: een 4k interactief whiteboard en een overlegmeubel met ingebouwd interactief touchscreen. Een Sharp digital assistent voor het verdelen van vergaderruimten en een meeting summariser, die op basis van spraakanalyse en artificial intelligence een verslag én een analyse kan maken van een vergadering. En omdat het een zelflerend systeem is, daarin ook steeds beter en nauwkeuriger wordt. Niet voor niks was AIOT, de samenvoeging van Artificial Intelligence en Internet of Things, dan ook onderdeel van de presentatie van de president Europe. Om duidelijk te maken dat Sharp de digitale transformatie en de ontprinting zeer serieus neemt.
Waterautomaat
De samenwerking met Foxconn was ook te merken in het printersegment, Hier maar liefst 15 nieuwe mfp’s, waaronder voor het eerst ook een A4 printer met een knipoog naar de consumentenmarkt.
Ook een proefballonnetje was de Skywell. Een waterautomaat die het water uit de omgevingslucht filtert en gereed maakt om te kunnen drinken. Aanschafprijs rond de 3.500 euro of te leasen voor 120 euro per maand, waarbij watertanks dus niet meer nodig zijn. Deze machine werd al door Foxconn voor een externe klant geproduceerd. Maar men verwacht via de klanten van Sharp een ideaal afzetkanaal in de kantorenmarkt wereldwijd te hebben.
Ook in het dealerlandschap is er volop verandering, vertelt directeur Nederland Peter Hoorn in Edinburgh. Hij ontving daar een kleine 50 vertegenwoordigers uit het Nederlands dealerlandschap, maar daar verandert veel. “Direct sales neemt bij ons een steeds groter deel in, dat loopt toch al tegen de 50 procent. Dat komt vooral door de toename van aanbestedingen. Als je die er vanaf haalt, is het dealerkanaal goed voor 70 procent en voor ons dus heel belangrijk. Dat geldt voor heel Sharp overigens. Daarbij proberen we onze dealers te helpen om nieuwe terreinen te betreden. Met name met de (interactieve) displays en de mogelijkheden die deze bieden.”