De onlangs in Rotterdam bij de Zuiver Groep gehouden bijeenkomst van de branche organisatie Officers World stond vooral in het teken van snelheid. Zo ging marktonderzoeker Joost Slagt van IRi in sneltreinvaart door al de laatste ontwikkelingen in het retaillandschap, kregen de leden van Zuiver-topman Dave Kroon inzicht in de snelle wereld van online marketing en was het Tim Coronel, die als een van de snelste mannen van Nederland de aanwezigen boeide met anekdotes én interessante zakentips.
Na het welkomstwoord van Officers World voorzitter Peter Damman stelde Frank Heus de eerste gast voor. Joost Slagt moest nog even de kaken stijf op elkaar houden, want een dag na zijn presentatie werd de nieuwe merknaam van IRi bekend gemaakt. Na de fusie in augustus vorig jaar onthulden Information Resources, Inc. (IRI) en The NPD Group (NPD) de nieuwe gecombineerde bedrijfsnaam: Circana.
Consument steeds bewuster
Slagt ging tijdens zijn presentatie vooral in op de algemene marktontwikkelingen. Wat gebeurt er in de supermarkt en vooral, hoe ontwikkelt het consumentengedrag zich. Door inflatie zijn producten in de supermarkt gemiddeld 8 procent duurder geworden, wat heeft geleid tot 3,5 procent volumedaling van de verkoop. 2022 laat hierdoor 4 procent omzetgroei zien. De prognose in omzet
is voor 2023 naar verwachting +2,0 procent. In 2024 wordt een daling verwacht van -2,5 procent, wat volgens Slagt veroorzaakt wordt door het verdwijnen van de tabaksverkopen in de supermarkt. Dit gaat een flinke impact hebben op de service balie.
Het blijkt verder dat de gemiddelde consument veel bewuster bezig met aankoop, 50 procent langer in de winkel blijft en wel minder winkels bezoekt. We zijn met zijn allen ook meer koopjesjagers aan het worden; Prijsgevoeligheid en prijsbewustzijn nu heel belangrijk
Slagt benadrukt dat in 2030 de helft van de volwassenen tot de gemaksgeneratie behoort. Dat betekent dat naast prijs ook beleving een belangrijke factor speelt. Mede daarom wordt veel geëxperimenteerd op het gebied van technologie. Dit begint al bij het binnenkomen van een winkel, naar digitale schapkaartjes en eindigt bij de zelfscan. Ook circulair en recycling worden steeds belangrijker. De invoer van statiegeld op blik zal volgens hem grote impact hebben in 2023.
Als aanloop naar de volgende spreker wist de onderzoeker aan het eind nog te melden dat Red Bull 35 procent meer blikjes energy drank verkoopt als Max Verstappen een Formule-! Race wint.
Parijs-Dakar als speeltuin
Die spreker was niemand minder dan Tim Coronel, die samen met zijn tweelingbroer Tom bekend is uit de racewereld. Maar de tweeling bestiert, grotendeels ondersteunt door nog twee broers, ook nog een klein zakelijk imperium met onder meer een kartbaan in Huizen. Daarnaast waren ze in het verleden actief in online verkoop. “We hebben diverse bedrijven en zijn een beetje boefjes, net als in het racen. Zo was Philips in Frankrijk een B-merk en konden we het daar 30 procent goedkoper inkopen. Totdat daar een stokje voor werd gestoken.”, vertelt Tim lachend. Al vanaf 2007 is hij actief als deelnemer in Parijs-Dakar, waarbij hij enkele malen won in zijn categorie (soloklassement) Hij reed de race een aantal malen met zijn broer en de eerste keer met zijn vrouw als navigator.
Na zijn avonturen rond Parijs-Dakar te hebben verteld, geeft Coronel de leden van Officers World een inkijkje in de driver data van Max Verstappen. Boeiende informatie, die de aanwezigen straks extra inzichten geeft tijdens de reces. Ook hij sluit af met een bruggetje naar de laatste spreker van de boeiende middag, door wat tips te geven over het gebruik van social media. De racende tweeling heeft namelijk een enorm bereik op de diverse socials. “Gebruik deze media niet alleen om je product aan te prijzen, maar ook om mensen te helpen en leuke dingen te doen. Dat maakt je sympathiek. Een product weggeven doet het ook altijd goed”, besluit hij enthousiast.
Innovatieve marketing
De leden van Officers World zijn deze keer te gast bij het iconische mediabureau Zuiver in Rotterdam. Dave Kroon, eerder directeur bij Talpa en SBS en nu partner van het iconische mediabureau Zuiver Group uit Rotterdam, praat de members bij over media, marketing en web development. Zuiver telt drie takken; Zuiver Media (off line, out of home etc), Wind Mee (online marketing) en Modern Minds (e-commerce en web-development). Zo is de groep in staat om media, online marketing en web development samen te smelten om succesvolle merken te creëren voor hun klanten. Onder die klanten grote spelers als Bison, Red Bull, Hansgrohe, Electroworld en Facilicom.
Zuiver is erg innovatief en ontwikkelt veel eigen tools om haar klanten te supporten. Zo is een eigen rapportagetool gebouwd met een dashboard om data rond campagnes te analyseren en deze vervolgens te vertalen naar een meer effectieve campagne. Kroon noemt als voorbeeld De Beekse Bergen, waar bijvoorbeeld weersomstandigheden invloed hebben op horeca bestedingen. Een campagne voor bezoekerswerving kan daar dan voortdurend op worden aangepast. Een andere tool koppelt demografische data aan lokale media, zodat je organisaties met veel lokale vestigingen, zoals de Hypotheker, Domino’s of Regiobank, per vestiging op maat media kan laten inkopen. Een derde tool is MediaAlarm, waarmee de klanten van Zuiver last minute aanbiedingen van diverse media in hun mailbox krijgen.
Kroon benadrukt dat het belangrijk is om aan je merkbekendheid te werken en niet alleen aan conversie. “We hebben hier 400 merken en degenen die afgelopen jaren niet aan hun merkbekendheid hebben gewerkt hebben het heel moeilijk. “
Na de presentaties was het tijd voor de netwerkborrel en een smakelijk buffet, waarbij kon worden nagepraat over de boeiende presentaties én de ontwikkelingen in de branche.