De afgelopen week in Autotron Rosmalen georganiseerde vakbeurs Spotlight krijgt een steeds interessanter aanbod op het gebied van stationery, met een knipoog naar office. Tijdens het event op 17, 18 en 19 november waren in de gangpaden ook duidelijk meer vakgenoten uit de branche aanwezig. Zij konden terecht voor interessante producten en inspiratie. De beurs trok 1.469 bezoekers ontvangen die 923 bedrijven vertegenwoordigden.
Een van de nieuwe aanbieders op deze achtste editie van Spotlight was Adveo, die tevreden terugblikt op de beurs en volgend jaar zeker weer van de partij zal zijn. Ook interessant was de aanwezigheid van aanbieders als Brepols, Verhaak, Depesche, American Greetings, Lannoo Graphics, Libris Blz., Artige en Royal Talens. Maar ook bij Lediberg, Leuchtturm en Abodee zagen we een aantal interessante producten voor de winkelvloer. Opvallend ook de aanwezigheid van Paperclip. Per saldo waren er 100 exposanten, een stijging van 10 procent.
De vakhandel is steeds meer op zoek naar nieuwe productgroepen die het goed doen in de winkel, zo merken ook de aanwezige leveranciers. Reden voor de beurs ook om de aandacht langzaam maar zeker te verschuiven. Waar in het verleden woondecoratie en bijvoorbeeld baby-artikelen de overhand hadden, krijgt het event steeds meer het karakter van een stationery event.
Een van de aanjagers hiervoor is Libris Blz., die met een eigen stand aanwezig was en ook als aanjager actief is.
Een van de nieuwe activiteiten was een spellenplein, mede geïnitieerd door spellengroothandel Boosterbox. Hier waren alle grote spellenleveranciers present, zoals Ravensburger en Jumbo, die in het kort hun producten uitlegden.
Tevreden
Beursorganisator Bas de Bruin is alweer druk met de volgende editie, maar kijkt met een goed gevoel terug. “ We hebben echt super veel enthousiaste reacties van de huidige deelnemers en bezoekende geïnteresseerde partijen gehad. Ook veel vanuit (klein) office, luxe pennen en schrijfwaren. We hebben denk ik een mooie eerste stap gezet met de uitbreiding van het aanbod met stationery, wenskaarten en office. Zowel het aanbod als de juiste bezoekers hiervoor lieten dit zien. Daarnaast zijn er dus veel bezoekende toeleveranciers geweest die hun deelname interesse kenbaar hebben gemaakt. Daarom denken we het aanbod voor zowel stationery, office als wenskaarten de komende edities verder te kunnen uitbreiden.”
Serieus platform
Beursorganisator Bas de Bruin constateerde voorafgaand aan de beurs al dat de bezoeker steeds vaker vraagt naar een groter aanbod van stationery én office. ‘Tijdens de vorige editie hadden we al wat meer stationery-exposanten dan voorheen. Toen trokken we veel bezoekers vanuit Primera, Bruna, The Read Shop en Libris Blz. De standhouders kregen hele positieve verhalen terug van de bezoekers. Mede hierdoor is de groep stationery-aanbieders flink gegroeid voor het aankomende event. Bovendien is Libris Blz. een samenwerking met ons aangegaan, waarbij hun winkels actief werden uitgenodigd voor de beurs en worden gemotiveerd om naar het Autotron te komen. Uiteraard is Spotlight ook interessant voor andere retailketens, kantoorboekhandel en boekwinkels.’
In ons land bestaat er momenteel geen serieus platform voor stationery en office. ‘Daar willen
we met Spotlight verandering in brengen. De komende edities gaan we werken aan een groter
podium voor deze doelgroep. We willen het gevoel van Stationery, Office & Convenience Days weer
terugbrengen.”