Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Starbucks heeft in het afgelopen kwartaal zo’n 8,2 miljard dollar (ruim 8 miljard euro) omzet gedraaid. Dat is meer dan tijdens het vorige kwartaal. Dat kwam met name doordat de Amerikaanse koffieketen de prijzen verhoogde. De winst viel lager uit, maar beleggers waren positief verrast door de goede omzetcijfers.

De omzet van 8,2 miljard dollar was bijna 9 procent hoger dan een jaar eerder. Filialen die op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt langer dan een jaar open waren, moesten het vooral van hogere prijzen hebben voor die hogere omzet. Het aantal aankopen in filialen van Starbucks daalde namelijk juist.

Lockdown China

Buiten de Verenigde Staten, Canada en Mexico vielen de opbrengsten 18 procent lager uit. Dat kwam vooral door strenge coronalockdowns in grote Chinese steden, wat leidde tot een omzetdaling van 44 procent in China. Ondanks de prijsverhogingen kwam de winst ruim een vijfde lager uit op 913 miljoen dollar. De marges stonden onder druk door hogere inkoopkosten en uitgaven aan coronamaatregelen in China.

Daarnaast geeft het bedrijf hogere salariskosten, om het hoge verloop van barista’s en ander personeel te verminderen.

Crypto initiatief

Tijdens de presentatie van de cijfers liet de Starbucks topman Schulz ook meer los over het crypto-initiatief van de koffieketen. Het onderzoekt momenteel Web3 mogelijkheden. Een zogeheten Web3 loyalty program moet nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten behouden.

CEO Howard Schultz: “Met dit nieuwe digitale Web3 initiatief kunnen we voortbouwen op het huidige Starbucks Rewards-model met zijn krachtige “spend-to-earn Stars” aanpak, terwijl we ook nieuwe methoden introduceren om klanten emotioneel aan ons te binden.”

Schulz liet weten dat ze Starbucks kijkt naar zowel het belonen van klanten als het bouwen van een community. De stap richting Web3 richt zich met name op de jongere generaties:

“We willen niet in een business zitten waar onze klantenbasis vergrijst en waar we een minder relevante situatie hebben met jongere mensen. Starbucks is nog nooit, in onze geschiedenis, relevanter geweest dan we vandaag zijn voor Gen Z.”

De volledige bekendmaking van het Web3 initiatief wordt op 13 september verwacht, tijdens de ‘Investor Day’ van Starbucks.

Afgelopen april liet Starbucks weten van plan te zijn om nog voor het einde van dit jaar met een non-fungible token (NFT) collectie te komen. Starbucks heeft al jarenlang overal ter wereld merchandise en verzamelobjecten. NFT’s en het Web3 plan zouden hier een mooie aanvulling op zijn.

Just Eat stapt in koffiebezorging

Just Eat Zwitserland breidt het huidige aanbod uit met Starbucks vestigingen in steden Basel, Bern, Genève, Lausanne, St. Gallen en Zürich.

Dezelfde week liet Just Eat weten in Zwitserland ook Starbucks toe te voegen aan de leverancierslijst.

De Zwitserse maaltijdbezorger zag de afgelopen twee jaar het aantal koffiebestellingen stijgen met maar liefst 178 procent. Omdat de vraag naar koffiebezorging gedurig toeneemt, ziet Just Eat haar kansen schoon om koffieketen Starbucks toe te voegen aan het ruime scala restaurantopties.

“Maaltijdbezorging gaat allang niet meer over alleen pizza. Vooral de vraag naar ontbijtmaaltijden en koffie neemt sterk toe”, zegt Lukas Streich, country manager bij Just Eat Zwitserland. “Het is dan ook een belangrijke, strategische stap voor Just Eat om dit segment uit te breiden met het bekende Starbucks-assortiment”.

X