De grootste dalers zitten in de technologische sector, hierin zie je onder meer een daling van 35% van mobiele telefoons. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Simon-Kucher & Partners op basis van consumentenprijsindex (CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De daling van de prijzen van mobiele telefoons zijn flink gedaald en dat ondanks de relatief hoge prijzen van marktleiders Apple en Samsung. Dit is hoofdzakelijk toe te wijzen aan het feit dat slechts een kleine groep deze nieuwe modellen aanschaft en er veel mensen zijn die andere keuzes maken. Dit is uit te splitsen in drie oorzaken:
1. Goedkopere alternatieven
Het aantal smartphones en marktaandeel van bedrijven als Huawei en Motorola bleef in 2017 flink groeien. De groeiende prijs/kwaliteit verhouding van deze merken slaat duidelijk aan bij de Nederlandse consument, hetgeen de gemiddelde prijs per smartphone in de markt drukt.
2. Rek uit innovaties en productontwikkeling
Waar eerder nieuwe innovaties gelijk liepen aan nieuwe toestellen, lijkt momenteel de rek er enigszins uit. Echte technologische innovaties op het gebied van mobiele telefoons komt steeds minder voor. Denk bijvoorbeeld aan de camerakwaliteit, waardoor de klant minder geneigd is extra te betalen voor het nieuwste model wat vaak hoger geprijsd is.
3. Nieuwe regelgeving voor abonnementen
Tenslotte is de Nederlandse regelgeving sinds 1 mei 2017 veranderd en krijgen consumenten die een telefoonabonnement met een smartphone op afbetaling of een lening van meer dan 250 euro nemen, een BKR registratie. De consument wordt hierbij verplicht gesteld te bewijzen of hij kredietwaardig is. Deze ontwikkeling kan de consument afschrikken om te kiezen voor abonnementen met duurdere smartphones.