Online stomerijplatform Dobbi en Primera hebben een landelijke samenwerkingsovereenkomst gesloten. Hiermee zetten de twee partijen in op extra service, gemak en duurzaamheid in de winkelstraat.
Dobbi werd in 2018 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste stomerijplatform van Nederland, met meer dan 1.000 servicepunten verspreid over het land. Voor de dienstverlening werkt het platform samen met diverse retailers, waaronder SPAR en Jumbo. Waarbij PostNL — tevens investeerder in Dobbi — de logistiek verzorgt. Ook Henkel is investeerder in het bedrijf van Maurits Toethoff en Ruben van Pelt.
Dankzij de nieuwe overeenkomst zullen steeds meer Primera-winkels door het hele land de services van Dobbi aanbieden. Klanten kunnen er hun kleding professioneel laten reinigen, repareren of doneren. “Zo brengen we onze diensten nog dichter bij de klant,” aldus Dobbi-oprichter Maurits Tiethoff op LinkedIn.
De samenwerking past naadloos binnen de strategie van Primera om haar winkelconcept verder uit te breiden met extra services. Dat blijkt onder meer uit de omzetgroei van de keten: in 2024 passeerde Primera voor het eerst de grens van één miljard euro omzet, mede dankzij de gewijzigde tabakswet die sinds juli alleen verkoop van rookwaren in tabaksspeciaalzaken en gemakswinkels toestaat. De nieuwe wetgeving zorgt voor een flinke omzetverschuiving van supermarkten naar winkels als Primera, die op hun beurt inzetten op verbreding van het assortiment én aanvullende dienstverlening.
Met de toevoeging van Dobbi kunnen klanten bij Primera niet alleen terecht voor rookwaren, krasloten en kantoorartikelen, maar nu ook voor duurzame kledingverzorging. De Dobbi-diensten dragen bij aan een circulaire economie door kleding langer in omloop te houden en hergebruik of recycling te stimuleren.
De komende tijd zullen nog meer winkels worden aangesloten via het hoofdkantoor van Primera. Daarmee geven beide partijen invulling aan een gedeelde ambitie: meer service, meer gemak en meer duurzaamheid.