Papier producent Stora Enso zijn vooruitzichten voor het volledige jaar 2023 naar beneden bijgesteld. Vanwege verslechterende marktvooruitzichten verwacht het concern dat de resultaten naar verwachting aanzienlijk lager zullen zijn dan vorig jaar.  ‘De marktvooruitzichten verslechteren en versnellen tegen het einde van het eerste kwartaal. Kostendruk en marktonzekerheden zullen naar verwachting in 2023 aanzienlijk uitdagender zijn dan in 2022’, deelt Stora Enso in een persbericht mee. ‘In vergelijking met 2022 zullen de marges naar verwachting negatief worden beïnvloed door stijgende kosten, met name met betrekking tot energie, hout en chemicaliën.’

Stora Enso verkocht vorig jaar haar Zweedse fijnpapier fabriek voor met name office paper aan Sylvamo, dat nu de merken Sylvamo’s vier strategische merken in Europa – REY, Multicopy, HP Papers en PRO DESIGN voert. Begin dit jaar nam het de Jong Packaging Group over, een overname die direct positief bijdraagt, zo stelt de directie.

‘Marktonzekerheden houden aan’

Stora Enso’s President en CEO Annica Bresky reageert op de cijfers: ‘Gedurende de afgelopen twee jaar hebben we record-resultaten behaald en onze groeiplannen op het gebied van hernieuwbare verpakkingen, duurzame bouwoplossingen en innovaties op het gebied van biomaterialen naar een hoger niveau getild. Tegelijkertijd hebben we investeringsbeslissingen genomen om het concurrentievermogen van strategische activa te verbeteren en stappen genomen om de cycliciteit te verminderen door uit de papierhandel te stappen.’

‘Het zakelijke klimaat zal dit jaar naar verwachting aanzienlijk uitdagender zijn voor al onze divisies,’ vervolgt ze. ‘De vraag naar de meeste van onze producten is zwak of verzwakt en de marktonzekerheden houden aan. Tijdens het kwartaal hield de hoge inflatoire druk aan en hebben we de productie beperkt om de voorraden te verminderen en ons aan te passen aan de heersende marktomstandigheden. Voor ons betekent dit een sterkere kostenbeheersing en zorgvuldig beheer van de toewijzing van kapitaal.’

Tegenvallende resultaten

Het eerste kwartaal van 2023 viel tegen voor Stora Enso. Het resultaat daalde met 53% ten opzichte van een jaar eerder, tot 234 miljoen. Ook de sales nam af, met 3%, tot ruim 2,7 miljard. ‘Onze resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar vallen erg tegen. Naast de door de markt veroorzaakte lagere vraag en kostenescalatie, werden we negatief beïnvloed door operationele problemen en de logistieke stakingen in Finland’, zegt Annica Bresky. ‘Voor het volledige jaar verwachten we dat de uitdagende marktomstandigheden aanhouden en daarom verwachten we een resultaat dat beduidend lager zal zijn dan vorig jaar.’

Fluctuaties in de vraag

Om de marges te beschermen, worden voorbereidende maatregelen genomen om met sterkere kostenbeheersing op schommelingen in de vraag te anticiperen. Andere maatregelen zoals prijsstelling, flexibiliteit in productmix, capaciteits- en voorraadbeheer, en sourcing en logistiek zijn ingevoerd. In Finland heeft Stora Enso de onderhandelingen afgerond over mogelijk verlof op de productielocaties van zijn divisies. Er worden capaciteitsaanpassingen uitgevoerd om te kunnen anticiperen op fluctuaties in de vraag.

Voordelen overname De Jong Packaging Group zichtbaar

Bresky deelt ook positief nieuws: ‘De voordelen van de overname van De Jong Verpakkingsgroep beginnen zichtbaar te worden. We krijgen een moderne, kostenconcurrerende productiebasis en een sterk ecosysteem in relatief veerkrachtig eindgebruik, zoals landbouwproducten. We zullen op lange termijn ook onze long position in golfkarton kunnen afbouwen. Qua timing komen deze kansen niet vaak voor en voor ons is dit een belangrijke strategische stap om marktaandeel te winnen in West-Europa.’

Een beslissing over een toekomstige verbouwing van de locatie in Langerbrugge wordt uitgesteld ‘tot er gunstigere marktomstandigheden zijn voor golfkarton.’

We streven ernaar om wereldwijd toonaangevend te zijn op de markt voor op vezels gebaseerde verpakkingen voor premium eindgebruik. De vraag naar zowel nieuw als gerecycled consumentenkarton zal naar verwachting wereldwijd met meer dan 11 miljoen ton groeien, tot bijna 57 miljoen ton in 2030. De investering in Oulu stelt ons in staat voort te bouwen op de trend van plasticvervanging en te groeien met bestaande en nieuwe klanten via onze wereldwijd verkoopnetwerk.

X