Totdat corona uitbreekt is de open kantoorruimte (of kantoortuin) de meest voorkomende vorm van de werkomgeving. Deze heeft veelal een hoge bezettingsgraad en minder persoonlijke ruimte en er bestaat dan ook een grotere kans op infectieverspreiding. Toen kwam plots corona als spelbreker. We moesten met zijn allen thuis gaan werken, omdat de (open) kantooromgeving niet meer veilig bleek te zijn. De kern van het probleem is dat je in de kantooromgeving juist gewend bent om met elkaar te communiceren en sociaal te acteren.
Doe hier mee aan de enquete over de terugkeer naar kantoor en win een prijs!
Vier trends
Wat zien we als trends na de intreding van corona? Hoe gaan mensen om met corona en de kantooromgeving? De eerste trend die Legamaster signaleert is het belang van de persoonlijke ruimte. Dit heeft samen met veiligheid en hygiëne een blijvende invloed op de inrichting van het kantoor. De tweede trend is het thuiswerken. Iedereen heeft er nu mee te maken, we zijn het onderhand gewend en het is een blijvertje. Vooral geconcentreerd werk zal vaker vanuit huis plaatsvinden. De derde trend is dat we minder gaan reizen en meer gaan videoconferencen, zowel thuis als op kantoor. Minder zakelijk reizen zal naar verwachting leiden tot meer online meetings. De vierde trend is het kantoor als (sociale) ontmoetingsplek. Medewerkers zullen elkaar in de nieuwe werkrealiteit minder vaak fysiek ontmoeten omdat zij deels thuiswerken.
Hybride werkvorm
De verschillende trends komen samen in het nieuwe fenomeen van de hybride werkvorm. Samenwerken op afstand of samen in één ruimte loopt vloeiend in elkaar over. Thuiswerken zal gecombineerd worden met een terugkeer naar kantoor. Deze transitie vraagt om een duidelijk overzicht: wie doet wat, waar – op kantoor of thuis – en wanneer?
Visie van Legamaster
Leo Wieling, Country Manager Legamaster Nederland, wil graag de trends en ontwikkelingen duiden en de rol van Legamaster hierbij schetsen. “Bij Legamaster geloven we dat het kantoor steeds meer zal gaan fungeren als een ‘Social Hub’. Dit is een knooppunt waar je veilig samen De uitdagingen van de werkomgeving in transitie
Legamaster start samen met KBM en OfficeMagazine een reeks publicaties over hoe we (veilig) terug kunnen naar kantoor. Hierbij gaan we met de eindgebruiker in gesprek. Wat leeft er eigenlijk onder de facilitair manager, inkoper en de kantoormedewerker? Hoe denken zij over de invulling van de toekomstige werkomgeving? Wat zijn de behoeftes van de werknemers? Bij elke publicatie stellen we een paar gerichte vragen. Deze antwoorden nemen we mee in de zoektocht naar oplossingen voor de uitdagingen van een veranderende werkomgeving. Uiteraard betrekt Legamaster haar partners heel graag bij deze campagne, zodat u onderscheid kunt maken. Dit kunt u onder meer doen door de content en vragen voor de eindgebruiker te delen via uw eigen kanalen. De bedoeling is dat er zo veel mogelijk mensen worden bereikt met deze promotie. Daarbij krijgt u voor de volle 100 procent support van Legamaster. Zo ondersteunen wij de inrichting van de showroom met Legamaster-oplossingen, zodat u uw klanten kunt helpen bij de juiste oplossingen. Ook op marketing- en salesgebied biedt Legamaster een breed pakket aan tools, zowel online als offline.
aan projecten komt werken, echt contact hebt met je collega’s en de balans tussen thuis en werk bewaart. Hierbij wordt het samenwerken op kantoor en op afstand, fysiek of digitaal, door de juiste hulpmiddelen ondersteund, zodat dit moeiteloos in elkaar overloopt.”
Monique Rozeman, Senior Trade Marketeer Legamaster Nederland vult aan: “Wij willen bedrijven en instellingen helpen om te voldoen aan de eisen van een veilige, productieve en prettige werkplek door multifunctionele, flexibele en visueel aantrekkelijke producten op de markt te brengen.”