KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM magazine
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Thuiswerker is productiever
Achtergrond

Thuiswerker is productiever

5 mei 20213 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Een meerderheid van de thuiswerkers is thuis productiever dan op kantoor. Dat blijkt uit een groot onderzoek onder ruim 40.000 kantoorwerkers bij onder meer de Rijksoverheid. Een goede werk-privébalans en de tevredenheid over thuiswerken blijken een aanwijsbare positieve invloed te hebben op de productiviteit van thuiswerkers.

Het onderzoek We Werken Thuis werd uitgevoerd door het Center for People and Buildings (CfPB), Aestate/Ontrafelexperts, TU Delft en TU Eindhoven. In de periode april-december 2020 werden ruim 40.000 thuiswerkers via negen wekelijkse vragenlijsten gevraagd naar hun ervaringen met thuiswerken. Vragen die in het onderzoek aan de orde kwamen hadden onder meer betrekking op de werkzaamheid van de (communicatie)technologie, het aansturen van medewerkers en de beleving van de sociale cohesie binnen organisaties. Ook was er aandacht voor de inrichting van de thuiswerkplek en de ervaren productiviteit van thuiswerkers.

Balans
Uit analyse van de antwoorden op dit laatste gebied komt een aantal opvallende relaties naar voren, die samenhangen met de individuele situatie van de thuiswerker, het werkproces en de thuiswerksituatie.

Een meerderheid van de respondenten (55%) geeft aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. Gemiddeld beoordelen thuiswerkers de eigen productiviteit met een 7,7; de productiviteit op kantoor werd in de pré-coronaperiode met een punt lager beoordeeld, zo blijkt uit cijfers van het CfPB.
De ervaren productiviteit van thuiswerkers hangt blijkens het onderzoek We Werken Thuis onder meer samen met de werk-privé balans, de mate waarin men in staat is tot zelfmotivatie en het enthousiasme over het werk. Ook de eigen gezondheidssituatie en de betrokkenheid tussen collega’s spelen een rol.

Voorts valt op dat een hogere productiviteit gerapporteerd wordt door respondenten die tevreden zijn over thuiswerken. “Hier vonden we een sterk verband”, aldus CfPB-onderzoeker Bartele Hoekstra. “Ook zien we een relatie tussen de ervaren productiviteit en de mogelijkheid om thuis geconcentreerd te kunnen werkenHet onderzoek toont verder aan dat de thuiswerksituatie door bijna driekwart van de respondenten geschikt wordt geacht voor het uitvoeren van kantoorwerk; in 70% van de gevallen bevordert de thuiswerkplek de concentratie. Daar staat tegenover dat ongeveer een derde van de respondenten meldt dat het gezamenlijke werk lijdt onder thuiswerken.

Succesfactoren
Deze kennis is van groot belang voor kantoorhoudende organisaties, stelt CfPB-onderzoeker Hoekstra. Het leert organisaties onder meer dat het bewaken van de werk-privébalans bij medewerkers en het enthousiasmeren van medewerkers essentiële succesfactoren zijn. “Het doel van ons onderzoek is om organisaties en medewerkers praktische handvatten te bieden”, aldus de CfPB-onderzoeker. “We willen kennis verschaffen over de wijze waarop je thuiswerken het beste kunt implementeren. Dat is ook na de coronaperiode van groot belang. Uit ons onderzoek komt naar voren dat organisaties en medewerkers verwachten in de toekomst structureel meer gebruik te gaan maken van thuiswerken. Daarom zullen we de ervaringen op het gebied van thuiswerken ook na de corona-periode blijven onderzoeken.”

Van de respondenten uit het onderzoek We Werken Thuis geeft 82 procent aan na corona vaker te willen thuiswerken; 87 procent zou het niet erg vinden om verplicht een of twee dagen thuis te moeten werken. “We hebben ook gevraagd naar de hoeveelheid uren dat men thuis wil werken”, zegt Hoekstra. “Het aantal van 16 uur wordt het vaakst genoemd (meer dan 20%), gevolgd door 24 uur (circa 17%) en vervolgens 8 en 20 uur (circa 10%).”

www.cfpb.nl

Vorige artikelFiducial Office Solutions doet overname in België
Volgende artikel AF International onder nieuwe eigenaar

Gerelateerde berichten

Aantal speelgoedwinkels stijgt voor eerst sinds 2011

Jan Postema promoveert op onderzoek kantoorvakhandel

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!