Deze zomer hield de Rijksoverheid, zijnde de categorie Consumptieve Dienstverlening, onderdeel van Inkoop Uitvoering Centrum EZK/LNV, in samenwerking met facilitair dienstverlener van de overheid FM Haaglanden, een marktconsultatie voor de komende aanbesteding Warme Drankenautomaten voor FM Haaglanden. Het nieuwe contract moet per mei 2023 ingaan. Meest opvallend was de vraag naar een flexibeler contractvorm en de behoefte aan waterautomaten ter vervanging van koffieautomaten.
FM Haaglanden heeft op dit moment 185 automaten. In 2019 werden daar zoān 7 miljoen consumpties genuttigd. Meest opvallend is de verschuiving van koffie naar het tappen van warm of koud water, zo vertelt strategisch contractmanager catering & warme dranken bij de overheid Devin Oosting tegenover facilitair platform Facto. āMomenteel is 30 tot 50 procent van de consumpties uit een koffieautomaat heet, warm of koud water. Dat zijn enorme aantallen. Als je dat los kunt trekken, wat hipper kunt maken door gebruik te maken van oplossingen zoals een waterbar, zou dat zinvol kunnen zijn. Stel we hebben nu 100 koffieautomaten, straks zijn dat er misschien nog 70 waarvan 50 voor koffie en 20 voor water.ā Ā Vijf aanbieders gingen na de vragenronde van de marktconsultatie met de overheid hierover verder in gesprek: Maas, Selecta, Jacobs Douwe Egberts, NestlĆ© en Peeze.Ā
Flexibiliteit
Naast de verschuiving van koffie- naar watergebruik waren er meer zaken die naar voren kwamen uit de marktconsultatie. Zo blijkt de all-in Consumptie Prijs (ACP) niet langer houdbaar in de huidige vorm. Toen in de coronaperiode de meeste kantoren voor kortere of meestal langere tijd dicht waren, bleef de koffie per unit afgerekend. Een enorme verliespost voor leveranciers, die graag zien dat hier een meer eerlijke verdeling in komt.Ā Niet alleen een andere prijsberekening, ook meer flexibiliteit in de contracten is de wens van de leveranciers. Dat betekent met name flexibeler schakelen tussen soorten automaten, bijvoorbeeld tussen bemand en onbemand en standaard en luxe koffiesoorten. Want er is een toenemende behoefte aan luxere koffies op kantoor. Ook de vraag naar plantaardige melk en toppings neemt sterk toe.Ā Verder is er dus aan de vraagkant meer behoefte aan waterpunten, ten koste van koffieautomaten.Ā Ā
Duurzaam
Gebruikers zijn steeds bewuster bezig met duurzaamheid, zo blijkt ook uit de consultatie. Afnemers willen weten waar hun koffie vandaan komt en of er een eerlijke prijs voor wordt betaald richting de koffieboer. Daarnaast zijn leveranciers ook bezig om te kijken of ze de levensduur van een koffieautomaat van 6-8 jaar nu na revisie nog eens met eenzelfde periode kunnen rekken.Ā Duurzaamheid zit hem ook in de verplichting van herbruikbare bekers per 2024.Ā Over het algemeen zien de leveranciers hier zeker een faciliterende rol voor zichzelf weggelegd voor het leveren van herbruikbare koffiebekers.Ā
De samenvatting van de marktconsultatie is hier te vinden.