Trodat is volop in beweging. Hoewel de Oostenrijkse stempelfabrikant ook nog steeds de ‘traditionele’ stempels voor de office-markt levert, verschuift de focus meer naar add-on producten voor de consumentenmarkt. De kantoorvakhandel en retail trekken profijt van de onderscheidende Trodat-stempels. Armin Herdegen, directeur van Trodat Duitsland en Benelux, voorspelt een gouden toekomst voor de stempel.
Allereerst vertelt Armin Herdegen vol trots, dat 2021 voor Trodat het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van het bedrijf was. ‘Door onze gestroomlijnde supply chain kunnen we altijd leveren. Hierbij profiteren we van onze belangrijkste productielocatie in Wels (Oostenrijk), die voldoet aan alle hedendaagse technologische eisen. Door, ondanks de Corona-pandemie, onze bovengemiddelde kwaliteitsnormen te handhaven, hebben we ons marktaandeel wereldwijd verder uitgebreid.’
Niettemin verwacht Trodat in de toekomst een moeilijke marktomgeving in de B2B-sector door de toenemende digitalisering van processen. ‘Desondanks zullen er altijd deelgebieden zijn waar een digitale workflow niet altijd de goedkoopste en snelste manier is, maar waar handmatig markeren nog steeds het beste alternatief is. We moeten deze toepassingen nog meer onder de aandacht brengen en communiceren.’
Innovatie
Innovatie en productontwikkeling staan dan ook hoog op de agenda van Trodat. ‘We hebben met succes het thema pastelkleur gelanceerd in de klassieke kantoortoepassing. We ontvangen er zeer positieve feedback over. Dit is het resultaat van een onderzoek bij onze social media-community naar de kleurkeuze, het ontwerp en zelfs de naamgeving. Zo kregen we direct feeling bij wat er leeft onder de consumenten.’
Ook in de B2C-omgeving tekent Trodat voor een aantal opvallende producten. ‘Met De Smoezels hebben we een prachtig product voor kinderen, met een extra voordeel. Met deze speciale stempels kunnen kinderen op een speelse manier handhygiëne aanleren. De inkt die gebruikt is voor deze stempels, is als ‘dermatologisch zeer goed’ getest. Daarnaast hebben we de stempel ‘Label your life’ geïntroduceerd. Deze is gericht op dezelfde doelgroep en ontwikkelt zich uitstekend.’ Maar Trodat denkt niet alleen in producten, maar ook in complete conceptwerelden. Een concreet voorbeeld is het nieuwe product Trodat Mammoth. Dit is een houten ergonomische stempel, die erg handig is met Trodat’s eigen laserrubber, extra grote stempelkussen en de papieren tassenserie ‘Tütle’. Het concept is speciaal ontworpen voor kleinere winkels, die geen grote hoeveelheden papieren tassen nodig hebben, maar toch hun huisstijl willen etaleren. ‘Bij ons is alles one-stop-shop verkrijgbaar: milieuvriendelijke papieren zakjes in kleine oplages, individueel te stempelen.
Blikvanger
Ook de Trodat Vintage, die is genomineerd voor de Benelux Office Products Awards 2022, is volgens Herdegen een add-on product voor het retailkanaal. ‘De vintage-look maakt van de stempel een echte blikvanger. Met zes verschillende opdrukmogelijkheden per stempel en een driekleurig inktkussen kan hij voor talloze gelegenheden worden gebruikt.’
Ondanks de digitalisering zal er volgens Herdegen zeker nog een markt zijn voor stempels in kantoor- en industriële omgevingen, zoals logistiek of kwaliteitscontrole, maar de vraag ligt wel op een lager niveau. ‘Daarom richt Trodat zich op de consumentenmarkt met nieuwe productontwikkelingen, zoals textielstempels of op het gebied van Back-to-School. Wij hebben bij Trodat een zeer goede uitgangspositie voor deze heroriëntatie. Zo zijn we al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden in het team en het opzetten van de hele organisatiestructuur voor de toekomst. Trodat zal ook in de toekomst innovatieve en hoogwaardige producten blijven ontwikkelen en zo altijd een betrouwbare partner voor de detailhandel zijn. Die krijgt ook volop ondersteuning van ons in de sales & marketing.’