In de afgelopen jaren heeft Universit onder leiding van Ron van Bijsterveld een volwaardig Commerce Services Platform gebouwd. Een platform waarmee operators, distributeurs en hun aangesloten resellers in staat worden gesteld goederen en diensten te verkopen, leveren, installeren en beheren. Of je dat wat Universit doet in een notendop kunt samenvatten, vragen we aan Ron van Bijsterveld. “Natuurlijk kan ik dat”, antwoordt hij direct. “Elk MKB-bedrijf heeft iemand nodig die hem helpt bij de keuze van de juiste mix van goederen en diensten op het vlak van IT en Telecom. De opkomst van smart connected devices en de Cloud lijken zaken eenvoudiger te hebben gemaakt, maar niets is minder waar. De snelheid van verandering maakt dat er steeds nieuwe keuzes gemaakt moeten worden. De connectiviteit, vast en mobiel, moet perfect passen, de juiste hardware moet gekocht, geïnstalleerd en beveiligd worden en daar moet dan weer de juiste software op draaien. Voor al deze processen – marketing, verkoop, beheer en facturatie – biedt Universit een platform.”
Outsourcen ICT
Er zijn voldoende kansen voor het kanaal omdat veel bedrijven hun ICT-operatie aan het outsourcen zijn. Aan de andere kant moeten operators, distributeurs en hun resellers door de dalende tarieven en marges hun processen rationaliseren. Ron van Bijsterveld zegt daarover: “Steeds meer nationale en internationale operators en distributeurs kiezen voor ons platform. De combinatie van ons platform met het juiste portfolio, hun backoffice diensten, zoals financiering, 24×7 support en de juiste kanalen, vormt de basis voor het succes. Op basis van ons platform, worden allerlei verschillende oplossingen in de markt gezet van workspace-as-a-service tot IoT-oplossingen voor diverse marktsegementen.”
Mobiel of vast, telecom of IT
We komen met Ron te spreken over de samenkomende werelden van Telecom en IT. Op de vraag hoe hij hier naar kijkt reageert hij adequaat: “Het is evident dat telecom en IT nu echt convergeren. Je ziet steeds meer bedrijven fuseren en van gescheiden kanalen is eigenlijk geen sprake meer, al zie je natuurlijk wel specialismen omdat het totale ICT-spectrum te groot is om dit generiek aan te vliegen. De snel dalende prijzen en de vergoedingen van mobiele data en VoIP-oplossingen maken dat telecomspecialisten IT-diensten moeten gaan toevoegen om te overleven. Anderzijds gaan IT-spelers ook telecomdiensten leveren en beheren om zodoende hun markt te verbreden. Dit alles wordt versterkt door klanten die gewoon één aanspreekpunt willen voor IT en Telecom. Deze convergentie maakt dat het ICT-kanaal versnelt moet veranderen. De enige manier om dat snel en juist te doen is door de processen optimaal te automatiseren.”
Commerce
Een klantproces begint altijd met ‘Commerce’; het makkelijk kunnen verkopen en leveren van de juiste IT- en Telecom-goederen en -diensten. Ron van Bijsterveld: “Hierbij draait om het om het bundelen, cross-sellen, up-sellen en vervolgens snel en foutloos kunnen leveren van de gekozen goederen en diensten. Vanzelfsprekend moeten goederen en diensten (abonnementen) na levering worden beheerd en aangepast als de behoefte van de klant wijzigt. Dat noemen we dan Customer management. Ook dat zit standaard in het Universit platform.”
Aan de slag’
Waarom dan Universit en niet een ander commerce platform leggen we aan Ron van Bijsterveld voor. “Omdat wij specialist zijn op het vlak van IT en Telecom”, antwoordt hij. “Wij hebben heel veel tijd en miljoenen geïnvesteerd in een gespecialiseerd platform dat als een SaaS-dienst geleverd wordt. Daarbij kunnen wij een implementatie van 90 dagen garanderen. Universit is gebouwd op basis van de behoefte van operators, distributeurs en hun channel partners waarbij het gaat om de verkoop van producten en diensten maar zeker ook om het beheer daarvan.” Of er dan geen concurrenten zijn, willen we nog weten. Ron van Bijsterveld: “Ja natuurlijk hebben wij concurrenten, maar E-commerce platformen zoals SalesForce Commerce en SAP Hybris zijn niet specifiek voor de IT- en Telecommarkt gebouwd en bieden geen functionaliteit voor B2B channelpartners die niet alleen moeten verkopen maar ook in dezelfde omgeving hun klanten willen beheren. Andere oplossingen zijn weer specifiek rondom Cloud-diensten gebouwd, bieden geen functionaliteit voor vaste, mobiele of M2M-connectiviteit of zijn duur en vergen een lange implementatietijd. Universit is proven technology en direct klaar om te gebruiken. Klanten betalen ons een bedrag per maand op basis van hun marge en/of op basis van het aantal gebruikers van het platform. Voor sommigen is dat nog even wennen, maar maatwerk is gewoon te duur en niet concurrentieel onderscheidend. Nike, Adidas en Puma maken toch ook allemaal gebruik van SAP? Wij zorgen ervoor dat ze binnen 90 dagen op het platform draaien en ‘powered by Universit’ zijn. ”
USP’s Universit
-Specialistisch platform voor IT en Telecom;
-Focus op B2B verkoop van goederen en diensten via indirecte kanalen;
-De behoefte van de MKB-klant staat centraal: bundeling goederen/diensten tot oplossingen;
-Ondersteunt ook het beheer van IT- en Telecom-goederen en -diensten.