Onderwijsinnovatie is een belangrijk speerpunt in het Strategisch Plan van de Universiteit Utrecht. De voorzitter van het College van Bestuur, Marjan Oudeman, vindt dat samenwerking met bedrijven zoals Ricoh grote kansen biedt. Oudeman: “De mogelijkheden die technologie biedt om onderwijs meer op maat vorm te geven en interactie met studenten te vergroten, groeien snel. Online en blended learning vragen om een goede digitale leeromgeving. In het Utrechtse Teaching and Learning Lab kunnen docenten nieuwe voorzieningen in de praktijk uittesten. Door samen te werken met ontwikkelaars en producenten van nieuwe producten kunnen in een vroeg stadium van prototyping de effecten van technologie worden getest en producten aangepast en verbeterd.”
Uitgelezen plek
Ricoh wil hieraan graag een bijdrage leveren. Het IT-concern heeft meer dan 109.000 medewerkers en kantoren in meer dan 100 landen. “In een wereld die constant verandert en waar technologische ontwikkelingen elkaar razend snel opvolgen, is investeren in onderwijs cruciaal voor Ricoh”, zegt Paul Nanninga, sr vice-president Sales & Marketing van Ricoh Europa. “Wij willen goed afstemmen op wat de onderwijssector nodig heeft; samen met studenten, docenten en onderzoekers kansen zoeken en benutten. De campus in Utrecht is een uitgelezen plek hiervoor, een heel interessant ecosysteem waar alle ingrediënten samenkomen die nodig zijn voor onderwijsinnovatie.”
Onderwijs van de toekomst
De Universiteit Utrecht investeerde de afgelopen jaren al fors in onderwijsvernieuwing en ICT. Het UU-brede programma Educate-it ondersteunt docenten om hun onderwijs aan te passen. Educate-it helpt docenten om hun onderwijs te innoveren en blended te maken met beschikbare IT-tools. Naast het veranderen van de didactiek en het inzetten van software blijkt er ook behoefte te ontstaan aan aanpassing van de inrichting van de onderwijsruimte (‘Future Learning Spaces’). Hiertoe worden binnen de UU experimentele ruimten gebruikt om onderzoek te doen naar het effect van nieuwe faciliteiten en vormen van inrichting.
In het Utrechtse onderwijslab worden verschillende type meubels getest, maar bijvoorbeeld ook geavanceerde 3D-printers, smartborden, tablet tafels, en lightboards. Voor registratie van onderzoek naar ruimte-gebruik worden speciale 360-graden camera’s ingezet.De universiteit draagt ook bij aan de ontwikkeling van verschillende soorten productsoftware, bijvoorbeeld voor digitale toetsafname en serious games.
“Om dergelijke experimenten te doen en na te gaan of technieken een bijdrage kunnen leveren voor onderwijs en onderzoek is synergie tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven essentieel”, zegt Oudeman. “We zijn dan ook blij dat de samenwerking met Ricoh zal worden geïntensiveerd.”