Deze editie telde 325 standhouders. Wat opviel onder hen was het grote aantal aanbieders van koffieproducten. Natuurlijk, koffie is trending en menige stand was ook voorzien van een barista. Het zwarte goedje is nog steeds de smeerolie van het (kantoor)werk, dus mochten aanbieders ervan niet ontbreken. Maar het waren er wel erg veel… Opvallend was het geringe aantal cateringbedrijven. Eigenlijk was Appèl/Markies de enige echte cateraar die acte de présence gaf.
Een andere trend is de aandacht voor akoestiek: steeds meer meubels worden uitgevoerd in akoestisch materiaal, veelal een soort van vilt in allerlei kleuren. Geluidsoverlast wordt ook beperkt door speciaal daarvoor ontworpen meubels, en daarvan zagen we er ook een heleboel, zelfs bij producenten waarvan je het soms niet zou verwachten. Het probleem van geluidsoverlast wordt steeds professioneler aangepakt, zo blijkt. Of dat iets te maken heeft met de nog steeds voorkomende kantoortuinen, is speculeren. Feit is wel dat we veel speciale stoelen en andere meubelvormen zagen die een grotere mate van privacy bieden, zoals de HIVE van BeterZitten en de FirstCall van Easy Noise Control.
Lees binnenkort een uitgebreid verslag in KBM en Office Magazine