Als eigenaar van Kantoor en Kopie is Olav van Bruggen al jaren een bekend gezicht voor menig ondernemer in de regio van Delfzijl. Met een sterke nadruk op persoonlijk contact en duurzame zakelijke relaties, is hij nauw betrokken bij elke stap van het bedrijf. Het 25-jarig jubileum is in juni groots gevierd en bevestigt dat zijn bedrijf een solide naam in de branche is. Wij spraken met Olav over Kantoor en Kopie.
Van lokaal familiebedrijf naar grote regionale onderneming
Toen Olav van Bruggen in 1999 begon met Kantoor en Kopie, zat hij al bij zijn ouders in het familiebedrijf, een franchiseformule met een focus op tijdschriften en boeken. Olav neemt ons mee in het ontstaan en de ontwikkeling van zijn onderneming: “Het bedrijf van mijn ouders deed destijds al veel repro werk voor bedrijven. Om verder te groeien ben ik samen met mijn stiefvader op zoek gegaan naar een nieuw pand. We vonden een pand dat zo veel ruimte bood, dat er voldoende ruimte was om naast de repro ook een kantoorvakhandel in te richten. In die tijd zijn we ook in contact gekomen met Quantore, destijds nog Veneka. Door de jaren is Kantoor en Kopie verder doorgegroeid, waarbij de focus met toenemende mate is komen te liggen op B2B. Toen mijn stiefvader in 2007 plotseling overleed, nam ik het bedrijf volledig over. Sindsdien sta ik aan het roer en heb ik het bedrijf verder ontwikkeld. Momenteel werk ik met een fijn team van negen man.”
‘We kiezen ervoor om deze diensten goed te doen in plaats van ons aanbod verder uit te breiden’
Diverse specialisaties voor een complete service
Kantoor en Kopie heeft een webshop en een winkel in het centrum van Delfzijl, waar zowel zakelijke als particuliere klanten welkom zijn. Klanten kunnen hier terecht voor verschillende specialisaties, zoals drukwerk, reclamemateriaal, kantoormeubilair en kantoorartikelen. Olav licht de diversiteit aan klanten, diensten en producten toe: “Ons aanbod is breed en we kiezen ervoor om deze diensten goed te doen in plaats van ons aanbod verder uit te breiden. Persoonlijk contact, advies en service zijn onze kernwaarden. Deze aanpak heeft ons geholpen om sterke relaties op te bouwen, vooral met zakelijke klanten in de scheepsvaartsector. Daarnaast verwelkomen wij ook particulieren in onze winkel. In veel gevallen betreffen het vaste klanten die al jaren bekend zijn met onze winkel.”
Al 25 jaar een gevestigde naam
Hoewel het jubileum officieel pas in november valt, is dit in juni al gevierd tijdens Delfsail, een groot maritiem evenement. Toevallig viel het evenement, dat in principe eens in de vijf jaar georganiseerd werd, samen met het jubileumjaar van Kantoor en Kopie. Olav is trots op de betrokkenheid van zijn familiebedrijf bij het evenement: “Dit jaar mochten we voor het eerst alle signing voor Delfsail regelen. Van het bedenken tot het uitvoeren, leveren en ophangen. Hiervoor hebben we een ambitieus circulair plan geschreven. Alle PVC-doeken konden naderhand worden gerecycled.” Kantoor en Kopie was niet alleen als leverancier betrokken bij het evenement, maar ook als deelnemer. Het jubileum werd groots gevierd op een schip, vertelt Olav. “Natuurlijk was het evenement een prachtig moment om met enkele lang bestaande zakelijke relaties en ons team ons 25-jarig bestaan te vieren. We hebben dat die dag mogen beleven op de Pascual Flores, een prachtige driemaster!”
Blik op te toekomst
Met de eerste succesvolle 25 jaar achter de rug, kan vol vertrouwen een blik op de toekomst worden geworpen. Olav ziet nog volop mogelijkheden: “Ik zie nog voldoende groeipotentieel in de regio, met name in het B2B segment. Daarom willen we op termijn graag verhuizen naar een bedrijventerrein in de buurt. Nu zitten we nog in het centrum, maar het is onpraktisch om tien keer per dag een vrachtauto voor de deur te hebben om te lossen en te laden. Daarnaast willen we de winkel graag omzetten in een volledige showroom, waardoor we ons beter kunnen richten op zakelijke klanten en onze diensten nog verder kunnen optimaliseren. Ik kijk ernaar uit het bedrijf verder te zien ontwikkelen.”