Heel, heel zelden kom je als hoofdredacteur met een lange staat van dienst nog een bedrijf tegen waar je nog nooit van gehoord hebt, maar wat in de officebranche wel degelijk een rol van betekenis speelt. Lees hier het verhaal van Marcel van der Logt, oprichter en directeur van de Van der Logt Group. Zijn twee belangrijkste doelen: samenwerken aan gelukkige medewerkers én vroem naar 100 miljoen in 2025.
Het is een zomerse dag als ik na veel draaien en keren op een doorsnee bedrijventerrein achteraan in het Brabantse Etten-Leur het terrein oprijd, waar ik met enige moeite zie dat hier waarschijnlijk de Van der Logt Group zit. Geen knallende logo’s op de gevel. Binnen een eenvoudige receptie. Al snel komt Marcel zelf naar beneden en leidt me langs de bedrijfshal naar zijn kantoor dat vol hangt met foto’s van groepsuitjes met het personeel. Allemaal blije gezichten en foto’s uit warmer oorden.
Conglomeraat
Mijn eerste kennismaking met zijn bedrijf was een bedrijfswagen van Office Palace die langsreed en die mijn aandacht trok. Office Palace bleek een totaal leverancier van supplies zoals kantoorartikelen, magazijnartikelen, maar ook refurbished Apple producten, winkelbenodigdheden en nog 30.000 andere producten. Ze beleveren zo’n 70.000 klanten in de Benelux en elke week komen hier zo’n 200 klanten bij. De klanten bevinden zich vooral in het MKB, horeca en detailhandel. Maar tijdens ons gesprek in Etten-Leur blijkt dat de Van der Logt Group veel meer is dan dat. Want onder de paraplu van de groep vallen ook de ondernemingen Focus Green, Sign Display Store, Discount Store en Discount Store Europe. Deze richten zich op zakelijke eindgebruikers en ook op consumenten. Als laatste maakt Vadelo onderdeel uit van het concern, deze organisatie richt zich voornamelijk op de bovenkant van het kanaal en bedient naast grotere eindgebruikers ook fabrikanten, importeurs, distributeurs en resellers. Marcel:”Van der Logt Group Holding is de overkoepelende organisatie en participeert in meerdere bedrijven. De groep tezamen is een sterk omni-channel platform; multi-brand, multi-chain, multi-channel. De strategie is gericht op duurzame groei met hoge scores op medewerkersgeluk, klanttevredenheid en rentabiliteit.”
Multi-channel
Bij de groep werken nu zo’n 50 medewerkers, die samen circa 250.000 klanten bedienen en momenteel een omzet van ongeveer 35 miljoen realiseren. Marcel: “We zijn een handelsbedrijf met meerdere brands in meerdere kanalen in de hele markt. We maken volumes met lage marges bij grote klanten en hogere marges bij kleine klanten, waardoor we op een gezonde brutomarge uitkomen. We zijn actief in alle schakels van de keten met telkens een ander bedrijf. Daardoor hebben we nauwelijks kanaalconflicten. We leveren niet actief aan klanten van onze wederverkopers, bijvoorbeeld. Door deze opzet kan het voorkomen dat Vadelo zowel klant als leverancier is van een partij, zoals in het geval van Quantore. Het assortiment is zeer uitgebreid en bevat verpakkingsmateriaal, kassarollen, papierwaren, kantoorartikelen en meer. Vorig jaar is daar het huismerk BRASQ bijgekomen. “Toen corona kwam zijn we gaan nadenken over new business en een van de zaken die daar uit kwam was een eigen merk. Traditionele huismerken doen het vaak goed en zijn vaak basismiddelen, niet te duur en met een mooie uitstraling. ”Onder het eigen merk BRASQ is recent een hele lijn producten gelanceerd, van vloerventilator tot en met kliklijsten. “Hardlopers voor kleinere kantoren en thuiswerkplekken.” In 2025 moet het huismerk 10 procent van de omzet uitmaken.”
Inventief
Corona bracht de ondernemer niet van zijn stuk. Hij geloofde toch al sterk in de rol van facilitaire producten en voegde naast het huismerk een aantal hygiëne producten aan het assortiment toe. Er werden instructiefilms gemaakt voor YouTube toen het even rustig was. “Elke situatie biedt kansen, als je de realiteit maar onder ogen wil zien en erop vertrouwt dat er mogelijkheden zijn om de situatie te overwinnen.” Een ander aspect wat corona bracht was een verandering van het inkoopgedrag. Traditionele kantoorartikelen worden altijd gebruikt, maar thuiswerkers zijn lastig te bereiken voor de kantoorvakhandel. Zij kunnen zich beter focussen op simpele producten die nodig zijn voor het primaire proces van een bedrijf. Van foliewikkels tot zeepdispensers. Producten die je makkelijk online kunt verkopen of via de telefoon, waarbij prijs een belangrijke rol speelt. Daar zijn we ook sterk in, denk aan papier en kassarollen, daar zijn we een prijsvechter.
“Mijn passie is handel en in de basis word ik blij als ik iets inkoop en het voor iets meer kan verkopen. Van een hoge omloopsnelheid en grote volumes. Wij doen dat net iets anders als gebruikelijk. Een traditionele groothandel heeft een grote hal en een klein kantoor. Hier werken relatief veel mensen maar wij hebben een goede bruto marge. We kunnen flexibel opereren en snel inspelen op veranderingen”.
Achtergrond
Van der Logt begon zijn bedrijf in 2004, met de verkoop van één product: kassarollen. Geen personeel, geen klanten. ”Winkel in, winkel uit. Langzaam maar zeker kwamen daar meer klanten, meer producten en meer mensen bij.” Hij komt niet uit een ondernemersgezin, maar het zat er bij hem al wel vroeg in. “Ik handelde op de middelbare school al volop in cd’s en radio’s.” Hij doorliep na de VWO de opleiding HBO technische bedrijfskunde. “Dat je ons niet kent is niet zo vreemd, vertelt hij verder. Vanaf de start in 2004 hebben we ons bescheiden en low-profile opgesteld. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, is de mores die ik van huis uit heb meegekregen. De afgelopen zeventien jaar zijn we bescheiden geweest. Met de ambities die we nu hebben willen we wel wat zichtbaarder worden”. Daarbij spreekt Van der Logt de ambitie uit om de omzet behoorlijk te laten groeien, zo blijkt ook uit het visiedocument “Vroem naar 100 miljoen”. Een omzetgrens die in 2025 geslecht moet worden. Duidelijk is wel dat dit niet bereikt zal worden zonder overnames van andere bedrijven, zo blijkt uit het document.
De menselijke factor
De absolute succesfactor voor zijn bedrijf is dat de mensen centraal staan. Samen bouwen aan
een op waarden gedreven cultuur, zo stelt hij. Met werkgeluk, plezier en persoonlijke ontwikkeling centraal. “Enthousiaste, betrokken en loyale medewerkers zorgen voor tevreden klanten en dat leidt weer tot resultaat. Van de winst wordt 10 procent altijd verdeeld over al het personeel. Om te vermenigvuldigen moet je immers kunnen delen, zo stelt hij. Daarbij stuurt Van der Logt Group op drie KPI’s; medewerkersgeluk klanttevredenheid en rendement. Zijn inspiratie vond hij bij Ricardo Semler, een Braziliaans ondernemer die in de jaren negentig zijn medewerkers veel ruimte gaf, waarbij ze zelf hun werk konden invullen en indelen. “We hebben een tijdje zónder managers gewerkt, maar sommige mensen hebben behoefte aan sturing en overleg.” Sindsdien opereert een managementteam van zes personen. “Maar ik geloof nog steeds in flexibiliteit en elasticiteit. Dan ontstaan net als in het brein voortdurend nieuwe verbindingen. Daarbij zijn we niet allemaal gelijk, maar wel gelijkwaardig en dus ook allemaal even belangrijk. Dat lijkt soft, maar we zijn natuurlijk een commercieel bedrijf; altijd bezig met optimaliseren van onze marges. We kijken heel erg naar de kosten én het grootste kapitaal zijn onze mensen. Kijk, genoeg is meer dan veel. Onze ambitie is om te groeien, maar één, twéé of drie miljoen overhouden, ik vind het allemaal bizar veel. Als ik kan blijven ondernemen en de mensen het naar hun zin hebben, daar doe ik het voor!