Vier branchegenoten blikken terug op 2024 en kijken vooruit naar 2025. Alweer was het geen saai jaar en was er genoeg te doen in officeland. Er is veel dynamiek op de markt, meer of minder beïnvloed door ontwikkelingen op het wereldtoneel. Er liggen dan ook voldoende uitdagingen voor 2025, maar iedereen gaat die met open vizier aan. Stilstaan is geen optie, er staan voor de ondernemers weer de nodige ambitieuze plannen en doelstellingen op de rol. Marcel Mulder, Jan Mudde, Eric Buscher en Jos van Dalfsen duiden de trends en ontwikkelingen.
Marcel Mulder, Libris Blz.
‘Terugkijkend op afgelopen jaar zien we bij Libris Blz. dat de omzet van de traditionele non-book productgroepen onder druk komen te staan. Er is minder vraag naar kantoorbenodigdheden, tijdschriften, kranten en cadeaukaarten, een tendens die je ook zou verwachten voor wenskaarten. Maar de categorie wenskaarten is bij Libris Blz. een uitzondering in deze. We signaleren een uitbreiding in het basisassortiment (everyday collecties) en een hogere gemiddelde prijs.
‘2024 was voor de overige non-book groepen opnieuw een fantastisch jaar. Vooral cadeauartikelen, spellen en puzzels, notitieboekjes en hobby & creatief hebben enorme indexen ten opzichte van 2023.
‘Een andere belangrijke ontwikkeling is dat de omzet van boeken op peil blijft en dat we plussen in non-books met een goede marge. De winkels hebben de laatste jaren te maken gehad met veel hogere kosten, maar door de omzetplus in non-books kunnen we met de goede marge deze kosten proberen op te vangen.
‘Een hoogtepunt van het afgelopen jaar was het live gaan met de non-book verkoop uit eigen voorraad op de lokale website van de ondernemer. Dit vormt een extra verkoopkanaal voor de lokale consument die toch al online zijn boeken op Libris.nl besteld.
‘Vooruitkijkend naar 2025 verwacht ik een lastig jaar. De diverse oorlogen zullen enige onrust en hogere kosten gaan opleveren. Wat daarnaast natuurlijk ook effect gaat hebben is het faillissement van Blokker. Dit is op de eerste plaats uiteraard verschrikkelijk voor de mensen die daar werken en hun gezinnen, maar in het verlengde zijn ook de lege winkelstraten een slecht vooruitzicht. Er komen maar liefst 400 grote verkooppunten leeg te staan.
‘We zetten hier positieve ambities voor 2025 tegenover. Afgelopen jaren hebben we veel contracten afgesloten met veel nieuwe leveranciers, in 2025 komen er nog een paar bij. Maar onze focus gaat uit naar de bestaande leveranciers. We gaan namelijk een gezamenlijk plan maken per productgroep hoe we in de samenwerking meer rendement kunnen creëren bij de winkels. Meer rendement kan ook komen uit lagere kosten en meer assortiment bij groothandels voor one-stop-shopping. Daarnaast gaan we online nog meer uitbreiden naar alle contractleveranciers.’
Jan Mudde, De Giessen Optimaal Kantoor
‘Het hele jaar hebben we mogen ervaren dat we met grote dank aan onze opdrachtgevers weer mooie interieurprojecten hebben mogen afronden. Steeds vaker werden we gevraagd om in een vroeg stadium al mee te denken en onze bevindingen om te zetten naar een mooi ontwerp. Daarbij kregen we ook de kans om de verdere uitvoering van een verandering of verbouwing te mogen begeleiden.
‘Op het gebied van de verkoop van “Alles om een optimale kantooromgeving in stand te houden” merkten we duidelijk dat er sprake is van een omzetverschuiving naar facilitair en consumptieartikelen.
‘We kunnen al met terugkijken op een uitdagend jaar met veel verschillende vraagstukken. We zagen daarbij dat we ook enkele interieur-adviestrajecten hebben mogen invullen. Daarbij was geen sprake van levering van materialen, maar juist met onze kennis en ervaring hebben we daar onderscheidend weten te zijn. We zijn vooral dankbaar voor een heel groot aantal langdurige relaties.
‘2025 zien wij met gezonde spanning en enthousiasme tegemoet. Er lopen al verschillende opdrachten voor het nieuwe jaar. Bovendien hebben we nog een aantal mooie trajecten in het vat zitten. Het komende jaar zullen we flink aan de slag gaan met de webshop en website en hopelijk ook met een nieuwe uitbreiding van ons team. Bovenal hopen we weer hele aantrekkelijke werkomgevingen te mogen realiseren.
‘We gaan in 2025 opnieuw kritisch kijken naar hoe onze relaties onze kwaliteit en inzet ervaren en beoordelen. Daarnaast willen we onderzoeken of bepaalde vormen van dienstverlening aan ons assortiment kunnen worden toegevoegd. We blijven zuinig op onze mensen en gaan verder invulling geven aan het ‘toekomst-vaster’ maken van De Giessen Optimaal Kantoor.’
Eric Buscher, Topkantoor Repro Creatief
‘De algemene ontwikkeling van afgelopen jaar is gematigd positief. Klanten zijn steeds beter geïnformeerd door internet en komen voor de meest uiteenlopende zaken. De klant wil best wel in de winkels kopen, maar veel winkels hebben niet voldoende keus en/of voorraad. Differentiatie is dan ook van wezenlijk belang. Daarnaast staan de marges wel onder druk.
‘Een andere trend is de salariskosten maar stijgen, wat de verkoopprijzen weer op haar beurt doet verhogen. De bonden realiseren zich niet voldoende dat hiermee een prijsspiraal naar boven wordt gecreëerd. Dat betekent ook dat wij kritisch moeten kijken naar de inzet van personeel en de loonkosten.
‘Ik kijk echter met een positief gevoel naar 2025. Volgende jaar bestaan wij 50 jaar, wat wij graag samen met leveranciers en onze klanten gedurende het gehele jaar willen vieren. Veel acties en aanbiedingen moeten de omzet voor 2025 met tenminste 12% kunnen verhogen. Veel leveranciers hebben hier intussen positief op gereageerd.
‘Verder ga ik ervan uit dat de gemiddelde besteding in 2025 2,5% hoger zou moeten zijn. Dit in combinatie met ons jubileum moet een topjaar kunnen opleveren. Ook zullen we meer focus op business to business leggen.’
Jos van Dalfsen, VWC Kantoor & Project
‘Ik merk dat er veel dynamiek is in de markt. Aan de retailkant doen zich veel winkelsluitingen voor, zijn er verschillende overnames en minder consumentbestedingen. Daarnaast staan bedrijfsmatige bestedingen staan eveneens onder druk.
‘Een belangrijke ontwikkeling bij VWC is dat we begin 2024 een splitsing hebben doorgevoerd in twee divisies: VWC Kantoor & Project en VWC ICT & Telecom. Dat is een goede stap geweest voor beide divisies. Zo hebben we meer focus en specialisatie.
‘Voor 2025 ben ik optimistisch. Hopelijk keert de rust terug op het wereldtoneel. Spanningen en onrust zijn nooit goed voor de omzet. Een van de speerpunten voor volgend jaar is onze projectinrichting. Hiervoor leveren we steeds vaker, naast het meubilair, ook vloeren, raamdecoratie en akoestische panelen. Een andere doelstelling is om meer facilitaire oplossingen aan te bieden.’