Het aantal verkeersdoden en ongelukken is de afgelopen jaren toegenomen, met een lichte daling in 2017. Op het eerste oog positief, behalve dat er voor het eerst meer dodelijk verongelukte fietsers dan automobilisten waren.
In 2017 zijn er omgerekend elke dag één tot twee mensen omgekomen door een verkeersongeval. Fietsers zijn steeds vaker slachtoffer. Een belangrijke reden voor de overheid om het smartphoneverbod uit te breiden naar fietsers. Afleiding speelt hier namelijk een steeds grotere rol.
Naast de overheid hebben verschillende belangenorganisaties input gegeven voor een algeheel ‘app-verbod’, waaronder Veilig Verkeer Nederland. “Het is krom dat je je telefoon niet mag gebruiken in de auto maar wel op de fiets, terwijl je daarop veel kwetsbaarder bent”, stelt José de Jong, woordvoerder bij Veilig Verkeer Nederland. “We hopen dat als er een boete boven het hoofd hangt, mensen ook op de fiets niet meer hun telefoon gebruiken.”
Het ‘app-verbod’ geldt voorlopig nog niet voor voetgangers. Echter blijkt uit onderzoeken dat lopen met een smartphone ook vrij gevaarkijk is.