Peter Damman (ex President Europe- Corporate Express / Staples): “De verkoop van de Europese divisie van Staples komt natuurlijk niet als een verrassing. Gesprekken waren al langer gaande en de verkoop van de Retail Divisie in het Verenigd Koninkrijk gaf al aan dat Staples serieus was met de plannen om zich te focussen op de thuismarkt en de internationale aspiraties te laten voor wat het was. Nu hebben dus de twee grootste partijen van onze industrie (Office Depot, Staples) zich teruggetrokken uit Europa en zijn in handen gekomen van private equity clubs. Deze kopen een bedrijf natuurlijk niet omdat ze zo gek zijn op kantoorartikelen , maar wel omdat ze zien dat er nog een voldoende grote markt is waar je succesvol in kan opereren, mits je alles efficiënt organiseert en reorganiseert. Het zou mij niet verbazen dat er op korte termijn nog onderdelen of regio’s van Staples Europa worden doorverkocht aan andere partijen .Gevolg zal zijn dat er wederom veel ‘activiteit’ in de markt komt. Ik verwacht dat de nieuwe eigenaar snel wil handelen met zijn plannen en uitvoeren van strategie. Immers snelheid is meer dan ooit belangrijk . Staples Europe heeft de laatste jaren al veel goede beslissingen genomen om de business te herpositioneren. Dus dat maakt dat de nieuwe eigenaar een goede start kan maken. De zelfstandige dealer kan profiteren van alle recente ontwikkelingen. Immers de twee grootste partijen zullen op korte termijn het druk hebben met de business weer op de rit te krijgen en daardoor intern gericht zijn. En het gevaar is dan dat in die periode de klanten worden ‘vergeten’.”
Arnold Theuws (directeur Quantore): “De verkoop van Staples zou plaatsvinden voor het einde van het jaar en dat is ook gebeurd. Met name voor de medewerkers is dit goed nieuws, net voor de feestdagen. Ik realiseer me natuurlijk wel dat de veranderingen hiermee niet ophouden voor deze medewerkers. Het proces blijft me wel verwonderen. Een jaar geleden zouden de twee mastodonten in kantoorartikelen Staples en Office Depot gaan fuseren. Nu zijn beide bedrijven in Europa verkocht aan investeringsmaatschappijen. En dan te bedenken dat Office Depot ruim 10 jaar geleden Guilbert en Staples ongeveer gelijktijdig Corporate Express voor fenomenale bedragen hebben gekocht. We weten in ieder geval zeker dat de aandeelhouders niet heel blij zijn geworden van deze aankopen. Dit zegt natuurlijk ook iets over de verdiencapaciteit van onze industrie en zeker voor multinationals. Maar in elke markt zijn kansen en deze zie ik zeker voor het midden en klein bedrijf. Zeker omdat de meerderheid van deze bedrijven wel in staat zijn geweest om te overleven en geld te verdienen in onze industrie.”
Chris Kolvenbach (De Rijk Kantoorshop): “Het was een te verwachten stap. Ik denk ook al langer dat Nederland te klein is voor meerdere van deze grote spelers, zoals Office Depot, Lyreco en Staples. Dat zal de reden van de vorige eigenaren zijn geweest om het te verkopen. Of het voor ons nieuwe kansen zal gaan bieden, is afwachten. Ik denk juist andersom, ik denk dat een goede lokale vakhandel, die zowel gebruik maakt van een fysieke als een digitale winkel, concurrerend kan zijn voor de grote jongens. Door middel van drop shipments zal een lokale vakhandel ook met zijn prijzen interessanter zijn voor de eindgebruiker. En de lokale vakhandel heeft meestal veel meer vakkennis en zit veel hoger in de gunfactor. Verschillende tools waardoor wij als vakhandel de concurrentie aankunnen.”
Frans Davelaar (KantoorExpert, voorzitter Novaka): “Het is voor elke betrokkenen fijn dat er duidelijkheid is over de toekomst van Staples. Natuurlijk in eerste plaats voor de direct betrokkenen. Het ligt voor de hand dat een investeringsmaatschappij het bedrijf binnen afzienbare tijd goed winstgevend wil maken. Kostenbesparing, verhoging van marge en afstoten van activiteiten zijn hiervoor veel gebruikte instrumenten. Deze uitvoering zou ertoe kunnen leiden dat er meer ruimte in de markt ontstaat voor de overige spelers.”