De Vodafone Foundation beschikt over een team van vrijwilligers, allen in dienst van Vodafone, die de volgende apparatuur stand-by hebben: een ‘Instant Netwerk’ – een mobiel 3G netwerk over vier koffers die op een commerciële lijnvlucht kunnen worden meegenomen; twee ‘Instant Charge’ apparaten – mobiele oplaadstations geschikt voor buiten met elk 66 oplaadpunten; en het ‘Instant Klaslokaal Xtra’ – de ‘digitale school in een koffer’, dat in dit geval wordt ingezet om een nood-internetcafé te creëren waar de bevolking contact kan zoeken met hun naasten en ter ondersteuning van de hulpverlening en ‘Instant WiFi’ – een door VodafoneZiggo ontwikkeld ‘WiFi netwerk in een koffer’. Slachtoffers van de orkaan Irma kunnen in het nood-internetcafé een tablet lenen, hun telefoon gratis opladen en gratis gebruik maken van wifi.
Het is de 11e keer dat het Instant Netwerk-team van de Vodafone Foundation in actie komt na een ramp. Het Instant Netwerk werd eerder ingezet in Nepal na de aardbeving in 2015 en op de Filipijnen in november 2013 tijdens de tyfoon Haiyan. Er werden toen meer dan 443.000 gesprekken gevoerd en 1,4 miljoen sms’jes verstuurd. In totaal werd het Instant Netwerk al voor 2,9 miljoen gesprekken gebruikt op de Filipijnen, in Kenia en Zuid-Soedan.
Vodafone Foundation helpt met herstel communicatie na orkaan Irma
2 Min leestijd