De telecomprovider hoopt dat hierdoor minder klanten onnodig kosten maken en het aantal klachten over deze vorm van fraude daalt.
Vaak is hier sprake van zogenaamde Wangiri-fraude, waarbij oplichters willen dat klanten een duur buitenlands nummer terugbellen. Sinds juli 2018 alleen al heeft Vodafone enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten. Providers kunnen helaas niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken.
Wangiri-fraude
‘Wangiri’ is een Japans term en betekent ‘één keer overgaan en stoppen’. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlandse klant. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de klant het gesprek heeft beantwoord. De klant ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het dure buitenlandse nummer van de oplichter. De oplichter is gebruiker van dit buitenlandse nummer en iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. De kosten kunnen hierbij voor de klant fors oplopen.