Tijdens ‘Baas van Morgen’, een initiatief van JINC, ervaren kinderen die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand hoe het is om de leiding over een organisatie te hebben. Met deze ‘superbliksemstage’ willen JINC en de deelnemende bedrijven en instellingen laten zien dat een goede start op de arbeidsmarkt niet voor ieder kind vanzelfsprekend is.
Kinderen waarvan de ouders lager opgeleid zijn, in een slechtere wijk wonen of minder verdienen, schoppen het opvallend vaak minder ver dan kinderen met dezelfde talenten waarbij dit niet het geval is. Een goede reden voor Nederlandse topbedrijven als Sharp Electronics Benelux om aan Baas van Morgen deel te nemen. Voor één dag gaf directeur Peter Hoorn de leiding uit handen aan de stagiaires Sara Achrah en Inass el Ouakili. “De beste manier om erachter te komen wat je wilt en welk talent je hebt, is door het zelf te ervaren. Met onze deelname aan Baas van Morgen geven we kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen deze kans”, aldus Hoorn.
Andere deelnemende bedrijven waren Albert Heijn, Transavia, Ziggo, AkzoNobel en Rijkswaterstaat. De kinderen sloten de dag af met conferenties in Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch. Daar deelden ze hun ervaringen, gaven elkaar tips en soten de dag af met een blik op de toekomst.