De tijd dat een werkgever bovenstaande opmerking kon maken als het gedrag van een werknemer hem niet aanstond, ligt voor het gevoel ver achter ons. Tegenwoordig is het de werknemer die dit zijn baas naar het hoofd kan slingeren als hem iets niet bevalt. Machtsverhoudingen verschuiven voortdurend, alles is altijd in beweging. Dat geldt in de relatie tussen leveranciers en handel en dus ook in de relatie tussen werkgevers en werknemers.
Voor werkgevers in de kantoorbranche is dat overigens niet persé een verkeerde ontwikkeling. Werkgevers moeten hun stinkende best doen om werknemers tevreden te houden. De werknemer is duidelijk in de lead. Zo hoorde ik dat veel bedrijven enorm veel moeite moeten doen om hun personeel naar kantoor te laten komen. Veel van hen vinden het wel lekker om thuis te werken en als dat de baas niet bevalt, jammer voor hem. Dat betekent dat facilitair managers zich in allerlei bochten moeten wringen om het leuk te maken op kantoor. En zo te zorgen dat hun mensen tenminste af en toe naar kantoor komen. Dat heeft veel gevolgen voor inrichting én voor de aandacht voor het welzijn van kantoorwerkers. Daarover praten we uitgebreid in deze editie.
Werknemers gemotiveerd houden doe je ook door ze een goed pakket aan opleidingen te geven. Een mooi voorbeeld daarvan is VodafoneZiggo. Die geeft zijn werknemers een vrij besteedbaar opleidingsbudget. Ook onze branche heeft een goed voorbeeld om mensen goed op te leiden en zo te motiveren voor het werken in onze branche. De Novaka Academy timmert de laatste tijd flink aan de weg en steeds meer geïnteresseerden loggen hier in om een van de online opleidingen te volgen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Dus werkgevers in de kantoorbranche, sluit je aan bij dit initiatief en vraag je personeel dat ook te doen. Kennis is macht, en dat geldt ook in dit geval.
Joost Heessels