Voor veel kantoorboekhandels hakt de coronacrisis er in. Tijdens de verschillende lockdowns was online het (enige) alternatief. Ronald Senechal van schrijfwarenspeciaalzaak De Vulpenwereld in Groningen was zich daar in het begin van de Corona-crisis snel van bewust. Hij kreeg via WOO-Groningen hulp en pakte samen met studenten zijn website en de onlinemarketing van zijn winkel aan. Met als resultaat dat hij tot ver buiten Groningen én Nederland nu vulpennen verkoopt.
Ronald hierover: “Als ik dit niet had gedaan, dan was het maar de vraag geweest of ik de coronacrisis door was gekomen. Dit heeft zeker een positieve bijdrage daaraan geleverd.” Ronald Senechal (57) kon in n 2015 de Vulpenwereld in Groningen overnemen.
Eerst als klant
Hij kwam er eerst als klant af en toe een mooie pen kopen. Maar hij altijd al in zijn hoofd zitten dat mocht het ooit op zijn pad komen, dat hij het zou overnemen. Vroeger had je wel vijf of zes van dit soort winkels in een stad als Groningen, nu is hij de enige in het hele noorden. Digitaal heeft natuurlijk de grote plaatsen ingenomen. Ronald had eerst ook een site maar dat stelde niet heel veel voor het was niet echt zijn ding, het is in de winkel vaak te druk om er echt een paar uur voor te gaan zitten. Je kan het er niet even bij doen. Het is een net zo belangrijk verkoopkanaal als de winkel.
Nieuw-Zeeland
Toen corona losbarsten werd hij en een aantal andere winkeliers door de gemeente Groningen geïnformeerd dat er mogelijkheden waren vanwege de samenwerkende gemeenten Hanze en Noorderpoort om hulp en ondersteuning te krijgen, dus daar had Ronald zich voor opgegeven hij merkt aan de inzet van Werkplaats Online Ondernemen dat de omzet sinds de eerste fase van het traject is gestegen maar dat het nu echt door schiet naar het hele land, maar ook zelfs tot Nieuw-Zeeland. En dat betekent dus wel dat als men een pen zoekt, men in Nieuw-Zeeland ook de Vulpenwereld vindt.