Samen met een aantal branchegenoten kijken we vooruit naar 2021. Wat staat ons te wachten? Hoe benutten we nieuwe kansen? Wat zijn de bedreigingen? Kortom, is de branche inmiddels klaargestoomd voor het nieuwe normaal?

Bart Everaerts (Martin Cuypers)
‘Al bijna honderd jaar groot door samenwerking’

Vanaf het moment na de afkondiging van de eerste lockdown hebben we de maandelijkse kosten licht teruggebracht, ons volledig gefocust op het helpen van onze klanten, versneld nieuwe concepten doorontwikkeld en extra geïnvesteerd in marketing en online zichtbaarheid van onze organisatie. Nu terugkijkend op het jaar 2020 zijn we bijzonder trots op de teamprestatie van onze medewerkers en hebben we met deze aanpak een mooi eindresultaat kunnen neerzetten. 2021 zal wederom onzeker zijn. Consumenten en thuiswerkers bestellen hun producen massaal online, wat ook gepromoot wordt door het kabinet. Begrijpelijk gezien de huidige besmettingsgraad, echter zal hierdoor versneld de afstand tussen de full service bedrijven en volledig online georiënteerde bedrijven vergroten en neemt de invloed van de e-tailers in de gehele keten toe. In de huidige tijd zijn er ook volop kansen. Collega’s die hun risico’s hebben gespreid en meerdere disciplines voeren kunnen met slimme totaalconcepten aansluiten op de veranderende behoefte. Medewerkers werken meer thuis en het kantoor wordt de ontmoetingsplek. Ondernemende medewerkers met vakkennis en een flexibele organisatie zijn naar mijn mening een vereiste omsuccesvol te zijn in een veranderende markt.

Frans Davelaar (Novaka)
Terugblik op 2020 en op naar 2021
Het jaar 2020 zal voor mijns inziens, allen in de branche, onmiskenbaar gekenmerkt worden door Covid-19. De algemene geluiden in de branche waren.
• Over het gehele jaar heen minder bezoekers in de winkels,
• Een sterk veranderde margemix
• Beperkte beschikbaarheid van TEC gerelateerde producten
Niet iedereen heeft grote negatieve omzet/marge gevolgen ervaren. Maar een ieder in de branche heeft zich moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.Het coronavirus heeft dan ook, mijns inziens, structurele gevolgen. Het consumenten als ook het b tot b gedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online en thuiswerken deels een permanent karakter heeft. Duurzaamheid en ‘lokaal’ is opnieuw en mijns inziens structureel op de kaart gezet. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept, alsmede wordt het kantoor meer en meer als een ontmoetingsplek gezien anders dan alleen “de” werkplek. In de nieuwe werkelijkheid zullen, mijns inziens, Omnichannel& Technologie een grote rol gaan spelen en zullen we meer en meer moeten gaan samenwerken. In de branche maar ook branchevreemd. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat Perry Sport en bol.com kijken hoe ze gezamenlijk zoveel mogelijk touchpoints voor klanten kunnen maken. Ook Office Centre past zich aan de nieuwe werkelijkheid aan. Omnichannel breed alsmede de verbreding van samenwerkingen binnen de Office Centre’s staat hoog op de agenda

John van Hooft (Office Athletes)

Door het Covid-19 tijdperk kijken we anders en opnieuw naar onze kantooromgeving. Het is nu het moment om de situatie te herijken van onze kantooromgeving naar een combinatie van thuiswerken en ontmoeten waarbij de kantooromgeving de functie van clubhuis gaat vervullen. Zo wordt thuiswerken en werken in een clubhuisachtige ontmoetingsomgeving een vast onderdeel van onze werkweek in het post COVID-19 tijdperk. Non-fusion activiteiten kunnen we blijven verrichten vanuit huis. Fusion activiteiten als (team)overleg, brainstormen etc vereisen de voor mensen onontbeerlijke sociale cohesie om als team tot grotere prestaties te komen. De vrijvallende kantoorruimte kan worden afgestoten en de hiermee vrijvallende facilitaire kosten kunnen samen met de lagere reiskosten worden aangewend om mensen van een ergonomisch en comfortabele thuiswerkplek te voorzien. De nieuwe hybride werkweek van thuiswerken en ontmoeten vraagt om een mobiele ergonomische werkplek om kostenefficiënt plaats onafhankelijk te kunnen werken. De te nemen facilitaire voorzieningen om dit mogelijk te kunnen maken kunnen niet los worden gezien van de benodigde HR maatregelen om gezond werkgedrag en werkhouding te stimuleren en te integreren. Fysieke én mentale pitstops zijn de sleutel voor een gezond, comfortabel én efficiënt thuiswerk/clubhuis regiem. Zo kan COVID-19 daadwerkelijk resulteren in een veel betere werk privé balans.

Peter Damman (Soft Carrier Europe)

‘Zakelijk gezien was 2020 geen slecht jaar, en 2021 biedt ook weer volop kansen!’
Het was wel even schrikken in maart van 2020. Ineens stond alles stil en kantoren liepen leeg. De markt van office products was er even niet meer. Maar de “V shaperecovery”was er al snel. Het thuiskantoor moest worden ingericht waardoor een grote vraag kwam naar producten om goed en veilig thuis te werken. Dat betekende een groei in omzetten en helaas daarmee ook vaak gepaarde tekorten in bepaalde product groepen. Maar het herstel was daar en uiteindelijk bleek 2020 een jaar waarover je zakelijk zeker niet mag mopperen. En wat te denken van nieuwe innovatieve producten die op de markt kwamen. Genoeg verkoopkansen dus! Uiteraard hebben de online bedrijven of zij die hen beleveren daar het meeste van geprofiteerd. En met het economisch herstel in het vooruitzicht zal 2021 ook weer een goed jaar worden. Wel zal de koek verdeeld worden over minder bedrijven. De grotere online spelers inclusief Bol en Amazon zullen nog meer marktaandeel opeisen. Het nieuwe werken (thuis) stelt ook andere logistieke eisen aan leveranciers die niet iedereen kan invullen. Dus wederom zullen er weer afvallers zijn. Concentratie en consolidatie dus. Maar dat is geen nieuws, deze trend is al lang bezig. Minder keuze is in principe nooit gunstig, maar het is wel de economische realiteit van de branche. Maar zakelijk gezien was 2020 zeker geen slecht jaar en 2021 biedt ook weer volop kansen!

Rob Aalpol (Hameco)
‘Uitstekende ontwikkeling kantoorartikelen’
Wat een grillig jaar was 2020. Een spetterend feest in februari om het 100-jarig bestaan van Hameco te vieren op het SS Rotterdam. En toen werd het zondag 15 maart…. Nederland ging op slot. Voor sommigen in de branche was de rest 2020 overleven omdat een (groot) deel van de omzet wegviel. Voor anderen was het overleven omdat er ineens van alles werd gevraagd wat je eerst moest uitzoeken. Kuchschermen, hygiëne zuilen en pompjes, waarschuwingstape, routing producten, mondkapjes, nitril handschoenen etc. Het was in het voorjaar niet te krijgen of schreeuwend duur. Wat een mazzel hebben we gehad dat een aantal fabrikanten/importeurs/groothandels heel snel aan productontwikkeling en assortimentsuitbreiding op Corona gebied hebben gedaan. Dat heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat inmiddels onze branche de 1,5 meter specialist wordt genoemd. Fijn dat we snel en goed door Novaka zijn geïnformeerd over de telkens wijzigende Corona regels waar we ons aan moesten en moeten houden. We zijn er nog niet van af. Dat is duidelijk. In 2021 gaan we de gevolgen merken. Meer thuiswerken bijvoorbeeld. Ook dat geeft weer kansen en bedreigingen. Maar ook faillissementen in bijvoorbeeld de Horeca en de Evenementenbranche. Omstandigheden waar we weinig tot niets aan kunnen doen. Wat we wel kunnen doen is meebewegen met de realiteit en hiermee de kansen gaan pakken die ontstaan. Want dat is, pandemie of niet, een altijd doorgaand proces.

Erwin Snoeker (Adveo):
´Samenwerken aan groei´
Adveo heeft een uitstekend jaar achter de rug. Natuurlijk, het is anders gelopen dan van te voren gepland- door de wereldwijde pandemie hebben we ons snel moeten aanpassen. Zo namen we direct Covid-artikelen op in de breedste zin – en dat is gewaardeerd door onze klanten. Snel en wendbaar, dat is Adveo. En klantgericht. En daarom zijn we écht klaar voor 2021. Met een beter assortiment dan ooit, een betere leveringsperformance dan ooit. En nog klantgerichter dan ooit. Samen met onze partners gaan we van 2021 ook weer een succesvol jaar maken, en dat aantal groeit aanzienlijk. Samenwerken aan groei, luidt het motto. In een nieuwe realiteit, met meer thuiswerkers, nieuwe productgroepen en kleinere orderwaardes dan voorheen. We zien voor 2021 veel kansen voor pro-actieve partners, juist in deze nieuwe realiteit. En die partners, dat beloven we, ondersteunen we van harte. Want bij Adveo ben je geen nummer, maar een waardevolle relatie.

Het jaar 2020 is geheel onverwachts een bizar jaar gebleken en ook voor onze industrie was de impact groot. Kantoren gingen sluiten en mensen moesten massaal thuis gaan werken. Op de kantoren viel de vraag naar bepaalde producten stil, maar was er ook opeens extra behoefte aan producten om een thuiswerkplek in te richten. Qua distributie waren het niet alleen e-tailers die ‘profiteerden’, maar zagen we ook veel lokale dealers en vakhandels inspelen op de nieuwe situatie. Juist in bijzondere en moeilijke tijden komen de echte ondernemers bovendrijven en maken ze het verschil. ACCO Brands zag na de ‘intelligente lockdown’ in maart gedurende tien weken een omzetdip. Echter, vanaf juni was de omzet weer op niveau. Als gevolg van Covid-19 was er behoefte aan extra verkoopopportuniteiten en nieuwe categorieën. In korte tijd hebben we Nobo social distancing producten gelanceerd, evenals Leitz Trusens luchtreinigers. Thuiswerkers gingen massaal Kensington computerproducten aanschaffen. We zijn dan ook positief over onze toekomst en de industrie in het algemeen. Het is echt geen gegeven dat er minder vraag is naar kantoorartikelen. Wel zal de vraag anders zijn en wellicht ook op andere manieren gekocht gaan worden. In 2021 zullen kantoren echt wel weer open gaan. Echter, mensen blijven deels vanuit huis werken. Wat een kans: twee werkplekken in plaats van alleen een kantoorwerkplek. Daarom moeten we thema’s als Home Office en Return-to- Office omarmen. ACCO Brands heeft een compleet aanbod en de verkoopmiddelen om deze opportuniteiten succesvol op te pakken. Kortom, ondanks de moeilijke omstandigheden was 2020 allesbehalve een verloren jaar. Met alle nieuwe innovatieve producten, goede concepten en positieve instelling, kan het niet anders dan dat we de positieve trend in 2021 voortzetten.
Arnold Theuws:
‘Quantore 100 jaar jong, vol met plannen en ambities’
2020 was hét jubileumjaar van Quantore. Helaas hebben we dit op een andere wijze moeten invullen dan vooraf gepland. Het oorspronkelijke evenement hadden we op 17 april willen vieren met leden, klanten, leveranciers en medewerkers. Het is helaas anders gelopen. Wel heel bijzonder was dat ons, in het jaar dat we 100 jaar bestaan, het predicaat Koninklijk is toegekend. Deze uitreiking hebben we binnen de coronaregels gevierd bij Quantore, waarbij de leden en leveranciers dit konden volgen via een livestream. Van deze gelegenheid hebben we gebruik gemaakt om ook de leveranciers-awards uit te reiken aan Bura, HP en Essity. Tenslotte hebben we symbolisch een cheque overhandigd aan KiKa, die door een speciale actie met Quantore Economy papier door de leden is gespaard. Operationeel was het een zeer druk jaar. Mede door corona heeft Quantore dit jaar de magische grens van 1 miljoen orders overschreden. Dit is een stijging van ongeveer 25% ten opzichte van 2019. Ook hebben we het assortiment fors uitgebreid, vooral met facilitaire, kunst, hobby en corona gerelateerde producten, zoals mondkapjes en desinfectiegel. Gelukkig hebben we in het begin van het jaar de nieuwbouw in gebruik genomen. Echter, doordat er veel ruimte nodig is voor de bouw van de machines en voor de extra inslag van voorraden in verband met de livegang van ons nieuwe ERP-systeem, lopen we daar zelfs (tijdelijk) tegen de maximale capaciteit aan. Tijdens dit schrijven maken we ons op voor de livegang van het ERP-systeem op 27 december. Het is spannend of alle voorbereidingen en het zeer uitgebreide testprogramma leiden tot een vlekkeloze implementatie. Aan de voorbereiding heeft het in ieder geval niet gelegen. In de laatste maanden is onze omzet sterk gestegen. We verwachten ook de komende jaren te kunnen groeien in deze krimpende markt. Zeker als straks de werknemers in Nederland en België weer op de kantoren mogen werken. Kortom, wij voelen ons 100 jaar jong en zijn vol met plannen en ambities om de zelfstandige kantoorvakhandel in een voortdurend veranderende markt te blijven ondersteunen.

X