Nadat half december een groot deel van de winkels zijn gesloten door de harde lockdown in Nederland, wordt nu ook de Non-Food retail markt hard geraakt. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de GfK Retail Recap – een wekelijkse Non-Food markt rapportage met daarin ongeveer 30 grote winkelketens en online spelers welke gezamenlijk een jaarlijkse omzet van zo’n 20 miljard euro vertegenwoordigen variërend van elektronika winkels, boekwinkels, bouwmarkten, kleding-en schoenenwinkels, warenhuizen, en grote online spelers.
Lagere omzet in de eerste weken van 2021
De totale omzet binnen de Non-Food retail is in de laatste 7 weken (week 51 2020 t/m week 4 2021) met 12% gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Sectoren die relatief veel omzet hebben ingeleverd als gevolg van de winkelsluitingen zijn o.a. bouwmarkten, tuincentra, kledingzaken, kantoorvakhandels, en warenhuizen.
Ook zien we omzetdalingen binnen consumenten elektronica als gevolg van het uitblijven van prijspromoties binnen winkels. Een voorbeeld hiervan is de ‘21% btw, weg ermee’-actie van onder andere MediaMarkt die nu is weggevallen.
Best presterende productgroepen
Naast deze tegenvallende cijfers voor vele spelers in de Non-Food markt, zijn er toch nog wat lichtpuntjes. Deze zijn met name zichtbaar in de productgroepen: Entertainment & Media, IT, kleine en grote huishoudelijke apparaten en Telecom die een lichte groei laten zien (week 51 2020 t/m week 4 2021 tov vorig jaar).
Terwijl het online aandeel tot week 51 2020 gemiddeld zo’n 41% was, is deze sinds de harde lockdown gegroeid naar zo’n 90%. Ondanks deze verschuiving naar online koopt winkelend Nederland nu minder, de harde lockdown is de meeste retailers vanzelfsprekend niet in de spreekwoordelijke ‘koude kleren’ gaan zitten.