KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Webshops grote winnaars harde lockdown
Achtergrond

Webshops grote winnaars harde lockdown

11 februari 20212 Min leestijd
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Nadat half december een groot deel van de winkels zijn gesloten door de harde lockdown in Nederland, wordt nu ook de Non-Food retail markt hard geraakt. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de GfK Retail Recap – een wekelijkse Non-Food markt rapportage met daarin ongeveer 30 grote winkelketens en online spelers welke gezamenlijk een jaarlijkse omzet van zo’n 20 miljard euro vertegenwoordigen variërend van elektronika winkels, boekwinkels, bouwmarkten, kleding-en schoenenwinkels, warenhuizen, en grote online spelers.

Lagere omzet in de eerste weken van 2021
De totale omzet binnen de Non-Food retail is in de laatste 7 weken (week 51 2020 t/m week 4 2021) met 12% gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Sectoren die relatief veel omzet hebben ingeleverd als gevolg van de winkelsluitingen zijn o.a. bouwmarkten, tuincentra, kledingzaken, kantoorvakhandels, en warenhuizen.
Ook zien we omzetdalingen binnen consumenten elektronica als gevolg van het uitblijven van prijspromoties binnen winkels. Een voorbeeld hiervan is de ‘21% btw, weg ermee’-actie van onder andere MediaMarkt die nu is weggevallen.

Best presterende productgroepen
Naast deze tegenvallende cijfers voor vele spelers in de Non-Food markt, zijn er toch nog wat lichtpuntjes. Deze zijn met name zichtbaar in de productgroepen: Entertainment & Media, IT, kleine en grote huishoudelijke apparaten en Telecom die een lichte groei laten zien (week 51 2020 t/m week 4 2021 tov vorig jaar).
Terwijl het online aandeel tot week 51 2020 gemiddeld zo’n 41% was, is deze sinds de harde lockdown gegroeid naar zo’n 90%. Ondanks deze verschuiving naar online koopt winkelend Nederland nu minder, de harde lockdown is de meeste retailers vanzelfsprekend niet in de spreekwoordelijke ‘koude kleren’ gaan zitten.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelThuiswerkers kopen voor 400 miljoen euro kantoorproducten
Volgende artikel ACCO Brands EMEA-divisie draait relatief goed 2020

Gerelateerde berichten

ReadShop Sint-Michielsgestel zoekt nieuwe ondernemer

ReadShop Sint-Michielsgestel sluit na 23 jaar de deuren

Staples Benelux maakt sterke rentree met unieke propositie voor de zakelijke markt albert zwart

Staples Benelux maakt sterke rentree met unieke propositie voor de zakelijke markt

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!