KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Hybride werken»Werkgevers positiever over hybride werken dan medewerkers
Hybride werken

Werkgevers positiever over hybride werken dan medewerkers

4 juli 20244 Min leestijd
4. Wergevers positiever over impact hybride werken dan hun personeel
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Bedrijven die in grote mate gedigitaliseerd zijn, maken meer gebruik van manieren om slimmer en efficiënter te werken. Maar werkgevers en werknemers in het MKB hebben verschillende redenen waarom deze manieren van werken voor hen van belang zijn. Werkgevers zijn meer gemotiveerd om hybride werken in te zetten voor een verbeterde concurrentiepositie, waar werknemers vooral hun eigen welzijn als belangrijkste motivatie zien. Dat blijkt uit onderzoek van Vodafone Business naar de invloed van hybride werken in het MKB.

Hybride werken is een verzamelterm voor alles wat het welzijn van werknemers beïnvloedt op de werkvloer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ergonomische verantwoorde werkplekken en digitale hulpmiddelen om efficiënter werken mogelijk te maken. Daarnaast vallen flexibel werken, coaching, open communicatie, een sterk teamgevoel en een goede privé- werkbalans hier ook onder.

Hybride werken; werkgevers vinden het een vloek én een zegen

Werkgevers zijn positiever over hybride werken dan werknemers als het gaat om de effectiviteit van digitale communicatiemiddelen (79% vs. 64%), afname van reistijd door hybride werken (83% vs. 58%) en verkleining van milieu-impact door thuiswerken (74% vs. 63%). Maar wanneer het gaat over productiviteit en bereikbaarheid zijn werkgevers negatiever over hybride werken dan werknemers. 59% van werkgevers is het ermee eens dat werknemers productiever zijn op kantoor (vs. 43% van de werknemers), 45% is het ermee eens dat hybride werken productiviteit verlaagt (vs. 11% van de werknemers). Van de werkgevers vindt 53% dat medewerkers minder goed bereikbaar zijn thuis (vs. 18% van de werknemers).

Deze perceptieverschillen komen voort uit verschillende prioriteiten: werknemers focussen op persoonlijk welzijn (57% vs. 45% van de werkgevers) en privé-werk balans (44% vs. 35% van de werkgevers). Werkgevers hechten juist meer waarde aan hoe hybride werken een verbeterde concurrentiepositie op de arbeidsmarkt kan creëren (13% van de werkgevers vs. 6% van de werknemers).

Wergevers positiever over impact hybride werken dan hun personeel

Werkgevers en werknemers hebben een andere perceptie van vertrouwen rondom hybride werken. Werknemers zien het juist vaker als een teken van vertrouwen als ze zelf mogen kiezen waar ze werken (84% vs. 77% van de werkgevers). En volgens werkgevers is regelmatig samen op kantoor werken niet nodig voor onderling vertrouwen terwijl werknemers het hier vaker mee oneens zijn (51% vs. 34% van de werknemers).

Om werkgevers en werknemers dichter bij elkaar te brengen en het vertrouwen te verhogen, is het belangrijk om elkaar beter te begrijpen. Dit onderzoek laat zien dat welzijn voor werknemers concreet wordt door privé werkbalans (60% vs. 48% van de werkgevers), band met collega’s en bedrijfscultuur (44% vs. 24% van de werkgevers), en inhoudelijke interesse (30% vs. 19% van de werkgevers). Werkgevers plaatsen welzijn daarentegen vaker in de bredere bedrijfscontext en vinden opleidingsmogelijkheden (20% vs. 14% van de werknemers), mental health support (21% vs. 14% van de werknemers) en maatschappelijke impact (10% vs. 4% van de werknemers) vaker belangrijk.

John van Vianen, directeur Zakelijke Markt bij VodafoneZiggo, benadrukt: “Het welzijn van werkgevers en werknemers in het MKB is van groots belang. Dat vinden wij niet alleen, ook werkgevers en werknemers zetten HR op 1 en 2 als belangrijkste bedrijfsambities. Dat technologie en digitale middelen worden gezien als een manier om hier positief aan bij te dragen is een mooie ontwikkeling. Bij VodafoneZiggo proberen ook wij dit soort middelen in te zetten om het vertrouwen in en vrijheid voor werknemers te vergroten om zo de werkomgeving voor iedereen beter te maken. Zo helpen wij het MKB succesvol te zijn door samen technologie toe te passen die hybride werken verbeteren.”

Methodiek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Vodafone Business onder een totale groep van 1246 werkgevers en werknemers uit het Nederlandse MKB.

Vorige artikelSilver Rating van EcoVadis voor Pami
Volgende artikel Frank Wolters nieuwe General Manager Hamelin bv

Gerelateerde berichten

Nederlandse Hanneke Faber wordt nieuwe CEO Logitech

Logitech boekt groei in B2B-markt

Epatra Benelux overgenomen door Britse distributeur Northamber

Epatra Benelux neemt Sahara Nederland over

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!